Ammatilliseen aikuiskoulutukseen hakeutuu monia aikuisopiskelijoita, jotka kaipaavat ammattiosaamisen päivitystä työtehtävien muuttuessa tai alaa vaihtaessaan. Näille opiskelijoille sopivina vaihtoehtoina toimivat usein ammatillinen perustutkinto tai ammattitutkinto.
Perustutkintoon sisältyvät yhteiset tutkinnon osat (YTO-opinnot) tarjoavat arvokasta yleissivistävää osaamista. Taitotalon kokemusten perusteella olisi hyödyllistä pohtia, voisiko erityisesti työuran loppupuolella olevien opiskelijoiden kohdalla harkita joustavampaa lähestymistapaa YTO-opintoihin. Monet aikuiset ja varttuneemmat opiskelijat ovat jo aiemmin suorittaneet useampia tutkintoja, joihin on sisältynyt vastaavaa yleissivistävää sisältöä.
Yksilöllisempi opintosuunnittelu tehostaisi ammatillisten valmiuksien kehittämistä ja helpottaa uuden osaamisen soveltamista työtehtävissä.
Nykyinen käytäntö, jossa yhteiset tutkinnon osat ovat pakollisia oppivelvollisuusikäisille ja ensimmäistä tutkintoaan suorittaville, on ollut toimiva. Heidän osaltaan järjestelmä voisi säilyä ennallaan.