Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen Yrityskohtainen

Aikuiskoulutus2020

Koulutus antaa valmiuksia aggressiivisten henkilöiden kohtaamiseen ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyyn. Koulutuksessa käsitellään uhka- ja vaaratilanteiden psykologisia ja fysiologisia tekijöitä, väkivaltatilanteiden erityispiirteitä, vaarasignaalien tunnistamista ja hyväksi todettuja menetelmiä näistä uhkaavista tilanteista selviytymiseksi.

 

Kenelle koulutus sopii?

Koulutus soveltuu eri toimialojen haastavissa ja uhkaavissa asiakaspalvelutilanteissa toimiville henkilöille. Koulutuksesta hyötyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan erityisyksiköissä työskentelevät (esim. mielenterveys- ja päihdekuntoutus, lasten- ja nuorten erityisyksiköt), kotihoidon työntekijät sekä esimerkiksi päivystyksessä työskentelevät. Kaupan alalle koulutus soveltuu esimerkiksi vaativissa toimintaympäristöissä olevien myymälöiden vuorovastaaville, yövuoroja tekeville myyjille sekä yksintyöskenteleville henkilöille. Koulutuksen sisältö suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, jolloin alakohtaiset lainalaisuudet ja erityispiirteet pystytään huomioimaan kattavasti.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksen tavoite

on vahvistaa osallistujien taitoja ja valmiuksia ennakoida ja ennaltaehkäistä väkivalta-, uhka- ja konfliktitilanteita. Koulutuksessa käsitellään tekijöitä, jotka voivat laukaista väkivaltaisen ja aggressiivisen käyttäytymisen sekä perehdytään kehon kielen ymmärtämiseen. Käsiteltävät asiakokonaisuudet räätälöidään asiakkaan toimialan mukaisesti ja sisällön suunnittelussa huomioidaan asiakkaan omat ohjeistukset aggressiivisten asiakkaiden kohtaamisessa. Koulutukseen voidaan teoriaopetuksen lisäksi sisällyttää muun muassa käytännön harjoituksia otteista irtautumiseen ja avun hälyttämiseen sekä työpisteiden turvallisuuteen liittyviä osioita.

Koulutuksen sisältö suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa yrityksen toiveet ja alakohtaiset erityispiirteet huomioiden.

Koulutuksen teemoja voivat olla muun muassa:

  • Turvallisuuden merkitys työpaikoilla
  • Aggressiivisen käyttäytymisen syyt ja ilmenemismuodot
  • Väkivaltaan ja väkivallan uhkaan liittyvät erityispiirteet
  • Uhkaavan henkilön tunnistaminen ja kohtaaminen
  • Uhka- ja vaaratilanteiden ennaltaehkäisy ja varautuminen
  • Toiminta vaaratilanteissa ja niiden jälkeen
  • Vaaratilanteiden aiheuttamat stressireaktiot
  • Väkivallalta puolustautumiseen liittyvä lainsäädäntö
  • Arki vaarallisen tilanteen jälkeen: toipuminen stressaavasta tilanteesta, työkykyä edistävät toimet ja työyhteisön tuki
  • Oma kehittyminen ja työssä jaksaminen.

Koulutuksen kesto on sovittavissa asiakkaan kanssa. Yleensä koulutuksen kesto on noin ½-1 päivä, joka voidaan toteuttaa erikseen sovittuina moduuleina, esimerkiksi 1 x 4h, 2 x 4h tai 1 x 8h.

Koulutus toteutetaan asiakkaan kanssa sovitulla tavalla lähiopetuksena (Taitotalossa tai asiakkaan tiloissa) tai etäopetuksena Teamsin välityksellä. Halutuista teemoista voidaan myös muodostaa verkko-opintokokonaisuus (verkkokurssi).

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!  Suunnitellaan yhdessä tarpeitanne vastaava koulutuskokonaisuus.

Ota yhteyttä

Roskapostitarkistus

Marika Vainola

koulutusasiantuntija, turvallisuus

Inspiroidu

Lue lisää artikkeleita