
Palvelumuotoilun keskiössä ovat osallistaminen ja osallistuminen eli palvelumuotoilua tehdään pienessä tiimissä ja yhteistyössä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Palvelumuotoilun tiimisparraus vahvistaa tiimin sisäistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä.
Sparrauksessa autamme tiimiäsi onnistumaan uuden palvelun rakentamisessa tai olemassa olevien palveluiden käyttäjäkokemuksen kehittämisessä ja palvelun tehostamisessa. Keskeistä sparrauksessa on pienellä panostuksella tuotetut ketterät tulokset liittyen uuteen palveluun tai parannettuun olemassa olevaan palveluun. Lisäksi tiimi oppii hyödyntämään palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä jatkossa erilaisten haasteiden ratkaisussa.
- Palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntämällä konseptoitte täysin uuden palvelu asiakasta kiinnostavaksi ratkaisuksi.
- Kehitätte olemassa olevan sisäisen tai ulkoisen palvelun käyttäjäkokemusta ja tehokkuutta
- Otatte palvelumuotoilun prosessin ja menetelmiä haltuun ammattimaiseksi kehittämisvälineeksi, joita pystyt jatkossa soveltamaan erilaisiin kehittämishaasteisiin.
Vaikuttavuustakuu
Koulutuksen sisältö
Palvelumuotoilun tiimisparraus keskittyy palveluja kehittävän tiimin kannalta olennaisiin haasteisiin ja kehityskohteisiin fasilitoinnin ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tiimisparrauksen aikana viedään läpi ketterä palvelun kehitysprojekti.
Toteutus
- tapaaminen Haasteen rajaus
Rajataan kehittämiskohde ja asetetaan tavoitteet sekä sovitaan etenemisen aikataulu.
Välityöskentelynä kehittämiskohteen tavoitteiden konkretisointi.
- tapaaminen Asiakastiedon kerääminen
Lisätään ymmärrystä asiakkaiden tarpeista ja huolista osallistaen asiakkaita ja käyttäjiä.
Välityöskentelynä tarvittavan asiakastiedon ja käyttäjätiedon syventäminen.
- tapaaminen Ratkaisujen tuottaminen ja parhaiden valinta
Tuotetaan konkreettisia ideoita ja ratkaisuja asiakkaiden ja käyttäjien todellisiin haasteisiin. Arvioidaan ratkaisut ja valitaan parhaat kokeiltavaksi.
Välityöskentelynä ideoiden ja ratkaisujen lisätuottaminen sekä niiden arviointi.
- tapaaminen Ratkaisujen toteuttamisen suunnittelu
Sovitaan miten ratkaisut käytännössä toteutetaan.
Välityöskentelynä valittujen ratkaisujen käytännön toteuttaminen.
tapaaminen Toteutuksen arviointi
Arvioidaan toteutus tähän mennessä, suunnitellaan ja varmistetaan kehitystyön jatkuminen.
Kenelle koulutus sopii?
Tiimeille ja ryhmille, jotka haluavat tuottaa parempia palveluja ja asiakaskokemusta.