Saavutettavuus ja vahvuusperusteinen oppiminen Blogi

Blogissa tarkastelemme Oppimisen tuki – opiskelijan etu -hankkeessa syntyneen vahvuusperusteinen oppiminen ja saavutettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa -infograafin sisältöä. Graafi on luotu erityisopettajien ja ammatillisten kouluttajien kanssa.

23.10.2025

Laura Hassi

Miten saada opinnot ja opiskelijoiden siirtyminen työelämään saavutettavammaksi kaikille opiskelijoille? Olemme keskustelleet hankkeessa paljon asiasta. Haluamme taata saavutettavuuden myös heille, joilla on haasteita oppimisessa.

Käydyistä keskusteluista ja löydetyistä keinoista olemme tehneet infograafin, jolla voimme jalkauttaa hyväksi havaitsemiamme toimintamalleja. Toimintamalleista hyötyvät kaikki opiskelijat, oli heillä oppimisen haasteita tai ei. Graafi on hyvä työkalu ja huoneentaulu ammatilliselle opettajalle.

Tärkeimmiksi tekijöiksi nostimme neljä aihetta: Koulutuksen saavutettavuuden, moniammatillisen oppilaitoksen sisäisen yhteistyön, yhteistyön yritysten kanssa ja vahvuusperusteisen ajattelun.

Selkeät rakenteet ja selkeä kieli tukevat oppimista

 


Aito saavutettavuus kaikille opiskelijoille on koulutuksessa tärkeää. Saavutettavuutta voidaan tukea muutamilla yksinkertaisilla asioilla.

Koulutuksen alussa opiskelijoille täytyy antaa selkeä lukujärjestys, josta he näkevät mitä pitää milloinkin tehdä. Tehtävien palautusten pitää olla selkeästi listattuna kokonaisuutena, jotta opiskelijan on helppo suunnitella oma opiskeluaikataulunsa. Aikataulusta ja tehtävälistasta opiskelija näkee, mitä häneltä odotetaan missäkin vaiheessa opintoja. Opiskelumateriaalien ja opetuksen on hyvä olla selkeäkielistä. Selkokielestä hyötyvät opiskelijat, joille suomi on toinen kieli, mutta myös moni muu opiskelija.

Opiskelijoiden lähtötaso ja heidän opiskeluvalmiutensa tulee selvittää heti opintojen alussa. Näin mahdollinen tuen tarve on mahdollista tunnistaa ja opiskelijoille voidaan tarjota heidän tarvitsemaansa tukea oikea-aikaisesti. Opetuksen pitäminen käytännönläheisenä ja vuorovaikutteisena auttaa opettajaa havaitsemaan, ovatko opiskelijat ymmärtäneet opetettavat asiat ja mitä asioita mahdollisesti täytyy vielä selventää. Lisäksi olisi tärkeää, että opiskelijoilla olisi mahdollisuus kerrata aiheita pienryhmissä tai opettajan kanssa tarpeen mukaan.

Hyvä yhteistyö oppilaitoksen sisällä heijastuu opiskelijalle asioiden selkeytenä

 


Sisäisen yhteistyön oppilaitoksessa tulisi olla saumatonta ja selkeää. Opiskelijan kanssa työskentelee kouluttajan lisäksi useampi ammattilainen, kuten opinto-ohjaaja, erityisopettaja ja opiskeluhuollon työntekijät. Kun opiskelija tarvitsee lisätukea, on tärkeää, että kaikki häntä auttavat ammattilaiset ovat tietoisia opiskelijan tilanteesta ja sovituista tukitoimista.

Ihannetilanteessa suunnitelmat on tehty yhdessä opiskelijan ja kaikkien ammattilaisten kanssa yhdessä ja kaikki tietävät, mitä on sovittu. Tällöin myös ammattilaiset voivat oppia toisiltaan. Jaetussa työssä tulee näkyväksi, missä asioissa kukin voi parhaiten tukea opiskelijaa. Jokaisella ammattilaisella on omat osaamisen vahvuutensa, on se sitten erityispedagogiikka, ohjausosaaminen tai ammattitaitojen opettaminen.

Moniammatillisissa statuspalavereissa on hyvä käydä ryhmien tilanteita läpi. Niissä voidaan pohtia jo varhaisessa vaiheessa, millaisia tukitoimia eri opiskelijat tarvitsevat. Erityisopettaja voi konsultoida ammatillisia kouluttajia ja ehdottaa erilaisille oppijoille sopivia pedagogisia menetelmiä. Niiden avulla voidaan pitää kaikki opiskelijat helpommin mukana opetuksessa. Erityisopettaja voi olla mukana opiskelijavalinnoissa ja HOKS-keskusteluissa.

Työllistymisen ja työelämän näkökulman on hyvä pitää mukana opintojen jokaisessa vaiheessa, myös kun puhutaan opiskelijan kanssa hänen vahvuuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan.

Yritysyhteistyö ja työelämäkokemukset

 


Yritysyhteistyötä voi tehdä monin eri tavoin. Aina kun ammatillinen kouluttaja jalkautuu työpaikoille ja perehdyttää työpaikkaohjaajaa ohjausrooliinsa, hän tukee kestävää yritysyhteistyötä. Erityisopettajakin voi olla työpaikalla mukana tukemassa opiskelijaa, jos perehdyttämiseen tai työssäoppimisjaksolle tarvitaan lisätukea. Opiskelijoille työelämäkokemukset ovat erityisen tärkeitä heidän matkallaan alan ammattilaiseksi.

Yrittäjät ja yritysten edustajat voivat sovittaessa tulla kertomaan alan opiskelijoille, minkälaista työelämäosaamista ja ammattitaitoa he alan ammattilaisilta toivovat. Joillain aloilla opiskelijaryhmät voivat rajatusti mennä yrityskumppaneiden tiloihin tekemään oikeita työtehtäviä. Lisäksi työnantajien kanssa voidaan pitää yhteisiä rekry-tapahtumia, joissa työelämän osaajat kertovat, mitä odottavat tulevilta alan ammattilaisilta.

Yhteistyötä yritysten ja työpaikkaohjaajien kanssa on tärkeä ylläpitää, jotta opiskelijamme saavat jatkossakin laadukasta työpaikkaohjausta. Ammatillisella kouluttajalla voi olla laaja verkosto erilaisia työpaikkoja, joista hän voi suositella opiskelijoille juuri heille sopivia työtehtäviä ja työpaikkaohjausta.

Vahvuuksien tunnistaminen ja sanoittaminen

 

 

Työelämässä oppimisen haasteista puhutaan harvoin – usein vain oppilaitosten kautta. Se on erikoista, sillä erityisen tuen tarve ei pääty valmistumiseen. Työpaikoilla on aina ollut, ja tulee aina olemaan, erilaisia oppijoita.

Oppilaitoksessa puhutaan opiskelijoista, joilla on oppimisen haasteita. Helposti keskitytään vain näihin haasteisiin ja vaikeuksiin. Aluksi se onkin luonnollista, kun mietitään keinoja, joilla opiskelija pärjää yksilöllisten haasteidensa kanssa.

Opiskelijan hakiessa yrityksiin työharjoitteluun, olisi haasteiden sijaan puhuttava opiskelijan vahvuuksista ja mahdollisuuksista. Vaikeudet eivät katoa mihinkään, mutta opiskelijan osaamisidentiteettiä sekä vahvuuksia olisi hyvä nostaa esiin. Näin tuetaan hänen kasvuaan alan ammattilaiseksi.

Opiskelutaitojen parantuessa ammattitaito sekä osaaminen kehittyvät ja niitä on tärkeää tehdä näkyväksi. Opiskelija oppii itsekin sanoittamaan omaa osaamistaan ja uskaltaa puhua positiivisesti omista taidoistaan, kun kouluttaja näyttää hänelle siihen mallia. Opintojen aikana on hyvä oppia löytämään keinoja selviytyä tai jopa kukoistaa omista oppimisen haasteista huolimatta. Näin osaamisidentiteetti vahvistuu ja opiskelija uskaltaa loistaa työpaikallakin. On hyvä, että opiskelija osaa kertoa konkreettisesti omista tarpeistaan työpaikalla, esimerkiksi minkälaista perehdytystä ja ohjausta tarvitsee. Jos puhe keskittyy haasteisiin ja rajoituksiin ratkaisujen sijaan, on siinä aivan eri sävy.

Ihmisyys ja positiivinen palaute oppimisen lähtökohtina

Oppimisen tuen lähtökohtana tulisi olla opiskelijan ihmisyys. Positiivinen pedagogiikka muistuttaa meitä siitä, että jokaisella opiskelijalla on vahvuuksia, potentiaalia ja oikeus tulla nähdyksi oppijana. Kun opiskelija osaa itse sanoittaa osaamistaan ja tuen tarpeita, hän ei ole enää tuen kohde, vaan aktiivinen toimija omassa oppimisprosessissaan. On tärkeää saada omasta ammatillisesta edistymisestään positiivista palautetta, jotta osaa kertoa potentiaalisille työnantajille omasta osaamisestaan ja vahvuuksistaan.

OPH:n rahoittama Taitotalon Oppimisen tuki – opiskelijan etu -hanke

OPH: rahoittamassa Oppimisen tuki -Opiskelijan etu -hankkeessa on kehitetty toimintamalleja, jotka tukevat opiskelijoita siirtymissä työelämään ja jatko-opintoihin. Tässä kolmiosaisessa blogisarjassa tuomme esiin keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijan ammatilliseen kasvuun koko opintopolun ajan.

Ensimmäisessä blogissa esiteltiin opiskelijan polku työelämään kymmenen askeleen kautta. Infograafi jäsentää tuen vaiheita hakeutumisesta työllistymiseen ja tuo esiin, miten moniammatillinen yhteistyö kulkee mukana koko matkan ajan. 

• Tässä toisessa blogissa keskitytään saavutettavuuteen ja vahvuusperusteiseen oppimiseen. Koulutuksen selkeys, vuorovaikutteisuus ja opiskelijalähtöinen tuki muodostavat perustan, jossa jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään.

• Kolmannessa blogissa syvennytään moniammatilliseen yhteistyöhön ja yhteiseen kulttuuriin, jossa oppimisen tuki ei ole yksittäisen henkilön vastuulla, vaan koko yhteisön tehtävä. Tuen sanoittaminen, yhteiset keskustelut ja rakenteet luovat ekosysteemin, jossa opiskelijan onnistuminen on kaikkien yhteinen päämäärä.
 

Hankkeen aikana on aloitettu Taitotalon ohjauksen ja oppimisen tuen käsikirjan kokoaminen – dokumentti, johon kirjataan yhdessä sovitut toimintatavat ja hyvät käytännöt. Sen avulla voidaan perehdyttää tulevaisuuden taitotalolaisia oppimisen tuen kulttuuriin ja varmistaa, että hyväksi havaittu työ jatkuu myös hankkeen jälkeen.

Blogisarja kutsuu lukijan mukaan kehittämään oppimisen tukea – ei vain rakenteiden tasolla, vaan asenteena, joka näkyy arjen kohtaamisissa, yhteistyössä ja opiskelijan kasvun tukemisessa.

Kirjoittaja Laura Hassi toimii projektipäällikkönä Oppimisen tuki – opiskelijan etu -hankkeessa, jossa tuetaan opiskelijoita erilaisissa nivelvaiheissa, kuten siirtymä TUVA-koulutuksesta tutkinto-opiskelijaksi, ammatillisesta tutkinto-opiskelijasta korkeakouluun ja opiskelijan työelämään siirtymisessä.