Taitotalon digitaalinen koulutus saavuttaa SOL Palveluiden työntekijät maakunnissa Taitocase

SOL Palvelut tarjoaa siivous- ja toimitilapalveluita yrityksille, julkisille sektorille ja yhteisöille. Työntekijöitä yhtiöllä on useilla eri paikkakunnilla pitkin Suomea. SOL Palveluilla on pitkät juuret vahvana ja perinteisenä työelämäkouluttajana.

16.8.2021

Merja Oljakka

Merja Oljakka toimii SOL Palvelut Oy:n henkilöstön osaamisen kehittämisen johtajana. Hän kertoi Taitotalon asiakkuuspäällikölle, että yrityksen seuraava kehityskohde on tarjota valtakunnallisesti tasalaatuista puhtaus- ja kiinteistöpalveluiden koulutusta työntekijöilleen.

Ratkaisuna Oljakan esittämään haasteeseen Taitotalo lanseerasi ajasta ja paikasta riippumattoman puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnon verkkokoulutuksen.

Taitotalon ja SOL Palveluiden yhteisen koulutushankkeen myötä yrityksen työntekijöille aukeni mahdollisuus suorittaa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto kokonaan etäopintoina Taitotalossa. Tutkintoon kuuluvat ammattiosaamisen näytöt arvioidaan videoiden välityksellä.

Digitaalisuus on vastuullista ja kustannustehokasta

Joulukuussa 2020 alkoi pilottikoulutus, siitä valmistuu uudella yhteistyömallilla koulutetut ensimmäiset toimitila- ja laitoshuoltajat.

− Osa opiskelijoista valmistuu vielä tämän vuoden puolella, Oljakka iloitsee.

Lisäksi hän korostaa etäkoulutuksen ansiosta syntyvää ajansäästöä ja kustannustehokkuutta.

− Koulutuksen hiilijalanjälki pysyy maltillisena, kun kukaan ei joudu matkustamaan. Näen tämän vastuullisena, Oljakka jatkaa.

Verkko-opinnoissa tarvitaan itseohjautuvuutta, ja tehtäviin täytyy käyttää myös omaa aikaa. Opiskelijoita ei ole jäänyt pois koulutuksesta enempää kuin perinteisistä koulutuksistakaan.

 Oljakka suosittelee kaikille yrityksille vastaavaa digiloikkaa:

− Digitaalisuus on tulevaisuutta. Diginatiiveille ja myös muille aikuistyöntekijöinä opiskeleville se voi olla tuttua ja motivoivaa.

Merja Oljakka artikkelikuva
Merja Oljakka iloitsee siitä, että henkilökunnan osaamista voi kehittää myös virtuaalisesti.

Korona paransi koulutussuunnitelmia

Alun perin koulutus oli suunniteltu niin, että suurin osa teoriaopetuksesta tapahtuisi verkossa. Pieni osa koulutuksesta oli tarkoitus järjestää lähiopetuksena Oulussa ja Kajaanissa, mutta koronan vuoksi päädyttiin kokonaan etäopetukseen.

Oppisopimuskoulutuksen lähiopetusjaksot on korvattu kokonaan virtuaaliopiskelulla, ja jopa näytöt suoritetaan verkon kautta etänä. Taitotalon kouluttajat pitävät webinaareja ja tuottavat havainnollistavaa opetusmateriaalia. 

Verkkokoulutus antaa yhä useammalle mahdollisuuden opiskella. Opiskelijoita työskentelee laajasti eri puolilla Pohjanmaata ja Kainuuta. He työskentelevät sairaaloissa, ruokahuollossa, myymälöissä, hotelleissa, kylpylöissä ja muissa SOL Palveluiden kohteissa.

Verkkokoulutus lisää koulutuksen saatavuutta

Taitotalossa koulutuksesta vastaa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan kouluttaja Virve Gabrielsson. 

− Kouluttajana tuntuu hyvältä, että pystyn opettamaan sellaisiakin, jotka eivät pääse kulkemaan paikan päälle, Gabrielsson sanoo. 

Hänen mukaansa työpaikkaohjaajan rooli korostuu verkkovälitteisessä koulutuksessa entisestään. Taitotalon kouluttajat ovat säännöllisesti sekä opiskelijoiden että työpaikkaohjaajien tukena.

Virve Garbrielsson
Virve Gabrielssonin mukaan kouluttajan työssä on tärkeää opiskelijoiden opiskelumotivaation ylläpito.

Tietotekniikan omistaminen ei ole koulutukseen pääsyvaatimus

SOL Palvelut on järjestänyt kannettavia tietokoneita opiskelijoille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää omaa tietokonetta. Osassa työpisteissä Taitotalon webinaareja voi kuunnella työnantajan tiloissa.

− Osa osallistuu opetukseen taukotilasta käsin ja menee siitä takaisin töihin, Gabrielsson kertoo.

Kouluttajille tuo haasteita se, että opiskelijoita ei näe kasvokkain. 

− Motivointi on tärkeintä. Aktivoimme opiskelijoita webinaareissa ryhmäkeskusteluilla ja kyselyillä. Jokaiselta työpaikalta ei löydy kaikkia koneita. Kouluttajat opettavat kuitenkin koneiden käyttöä kuvaamissaan opetusvideoissa. Tallenteista voi katsoa ja kerrata, miten kouluttaja siivosi kohteen, Gabrielsson kertoo.

Esimerkkinä Oulu

Oululainen Elina Roininen on ensimmäisiä koulutukseen mukaan lähteneitä SOL Palvelut Oy:n työntekijöitä. Tehdasalueella siivoavalle Roiniselle on nimetty omalta työpaikalta työpaikkaohjaaja, joka käy Roinisen kanssa tutkinnon ammattitaitovaatimukset läpi. Yhdessä he miettivät, miten ne osoitetaan käytännön työtehtävissä. 

− Olen ollut seitsemän vuotta siivousalalla, mutta minulla ei ole alan tutkintoa. Sain työnantajaltani vinkin koulutuksesta. On kätevää, kun tutkinnon pystyy suorittamaan kokonaan työn ohessa, kertoo Roininen.

Roininen odottaa, että pääsee näyttämään osaamisensa. Pitkä työkokemus auttaa näyttöön valmistautumisessa. Hän on kokenut verkko-opinnot mielenkiintoisina ja käyttäjäläheisinä. Videointia on harjoiteltu muissakin tehtävissä.

− Olen saanut käyttää mielikuvitusta, kuinka kuvaan jonkin työvaiheen, Roininen sanoo.

Opintoja omaan tahtiin 

Koulutuksessa opiskelija päättää itse opiskeleeko hän itsenäisesti vai webinaareissa. Webinaarin etuna on se, että niiden sisältö on sama kaikille riippumatta paikkakunnasta. Digitaalinen koulutus madaltaa kynnystä opiskella.

Jenni Huovinen on ollut kymmenen vuotta siivousalalla. Tällä hetkellä hän työskentelee oululaisessa hoivakodissa.

− Toki välillä tuntuu yksinäiseltä, mutta opiskelu on sujunut hyvin. Parasta on, että saan opiskella omassa aikataulussani. Silloin kun on enemmän aikaa, etenen nopeasti. Välillä tauotan opiskelua, kertoo Huovinen.

Huovinen suoritti alkukesällä ensimmäisen näyttönsä. Tehtävänä oli toimistotilan, taukotilan ja wc:n ylläpitosiivous. Työpaikkaohjaaja oli arvioimassa paikan päällä, ja kouluttaja arvioi suorituksen etänä.

− Näyttö meni mukavasti. Esimieheni kuvasi kohteessa videoklippejä, Huovinen kertoo.

Videoiden välityksellä kouluttaja saa hyvän kuvan opiskelijan osaamistasosta näyttötilanteessa.

Näytössä testataan opiskelijan tietotaito

Kajaanissa sairaalassa työpaikkaohjaajana toimiva Anastasia Stepanova arvelee, että videovälitteinen näyttö voi tuntua jopa vähemmän stressaavalta kuin se, että arvioijat olisivat paikan päällä.

Stepanovan käsityksen mukaan opiskelijat jännittävät vähemmän, jos paikalla on vain tuttu ohjaaja.

− Joskus näytöissä paikalla olleet vieraat arvioijat ovat jännittäneet opiskelijoita, Stepanova sanoo.

Näytössä katsotaan, osaako opiskelija valita oikeat välineet ja aineet sekä suorittaako hän työt oikeassa järjestyksessä.

− Neuvon opiskelijoita miettimään ennen siivousta, mitä he ottavat mukaan. Ensin pitää arvioida, millaista siivousta kohteessa tarvitaan, Stepanova sanoo.

Kouluttajat käyttävät luovuuttaan 

Katja Paani toimii SOL Palveluiden toimialajohtajana. Hänen vastuualueensa on Jyväskylä-Kuopio-Iisalmi-Kainuu-Oulu-Lappi.

− Annan Taitotalon kouluttajille luovuudesta 10+. He ovat joutuneet uudella tavalla miettimään, miten vaikkapa ikkunanpesu opetetaan videolla. Loistava koulutus kaikin puolin, kehuu Paani.

Stepanova on Paanin kanssa samaa mieltä. Hänen mielestään tallenteet ovat olleet hyödyllisiä kielen oppimisenkin kannalta, koska saman asian voi kuunnella uudestaan. Yrityksen työntekijöistä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä. Kielitaitoa tuetaan myös suomen kielen tukitunneilla, ja työpaikkaohjaajatkin neuvovat tarvittaessa.

− Tykkään auttaa opiskelijoita, jos he eivät ymmärrä jotakin, Stepanova kertoo.

Koulutus vahvistaa SOL Palveluiden asiakaslupausta

SOL Palveluiden asiakaslupauksen mukaan työn laatu ja työntekijöiden osaaminen ovat korkealla. Oljakan, Stepanovan ja Paanin mukaan henkilökunnan osaaminen ja ammattitaito lisääntyvät huomattavasti puhtaus- ja kiinteistöpalveluiden ammattitutkinto-opintojen myötä.

− Yhteistyö Taitotalon kanssa vahvistaa siis asiakaslupaustamme, sanoo Paani.

− Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnon tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset vastaavat sisällöiltään täysin yrityksemme koulutustarpeita, Oljakka tarkentaa.

Kaikki kolme naista kiittelevät yhteen ääneen Taitotalon digitaalista koulutusta. Heidän mukaansa koulutus on osoittautunut aidosti ajasta ja paikasta riippumattomaksi. Sen avulla SOL Palvelut pystyy tarjoamaan valtakunnallisesti tasalaatuista koulutusta henkilökunnalleen.

− Se, että koulutus järjestetään kokonaan digitaalisesti, tuntuu siltä, että koulutus olisi meille räätälöity, Oljakka miettii.