Taitotalo ja Vepsäläinen yhteistyössä: Tavoitteellisuutta ja energiaa myyntityöhön TäsmäKoulutuksella Taitocase

Digitalisaatio muuttaa kiihtyvässä vauhdissa myyntikanavia ja ostajien käyttäytymistä. Monikanavaisuus ja verkkokaupat ovat tulleet jäädäkseen. Keskellä kaupan murrosta on tärkeää tarjota myyjille ja esimiehille uusia näkemyksiä ja taitoja myyntityöhön.

1.6.2021

Jessica Nyholm-Silvennoinen ja Heli Nikunen

Huonekaluliike Vepsäläinen ja Taitotalo suunnittelivat yhdessä koulutuskokonaisuuden, joka nosti Vepsäläisen henkilöstön osaamisen uudelle tasolle ja inspiroi yhä tavoitteellisempaan myyntityöhön. Koulutuskokonaisuuteen osallistui lähes 100 työntekijää. Koulutuksista saadut opiskelijapalautteet olivat erinomaiset.

– Lähdimme yhdessä suunnittelemaan kokonaisuutta, joka auttaisi koko yritystä menestymään nopeasti muuttuvassa markkinatilanteessa. Ydinajatuksena oli, mitä uusia toimintamalleja voidaan luoda, jotta asiakaskohtaaminen ja -kokemus paranevat entisestään, Taitotalon kouluttaja Heli Nikunen kertoo.
 

Esimiehille ja myyjille omat koulutukset

Taitotalon kanssa räätälöitiin reilun vuoden pituiselle jaksolle kaksi koulutuskokonaisuutta – yksi esimiehille ja yksi myyjille.

Esimieskoulutuksessa korostettiin valmentavaa esimiesotetta: henkilökunnan sitouttamista, vuorovaikutteisuutta ja innostamista sekä muita esimiehille tärkeitä taitoja. Lisäksi käytiin läpi keinoja, joilla myymäläpäälliköt voivat vaikuttaa oman yksikkönsä kannattavuuteen. Myyjien koulutuksessa korostettiin tavoitteellista ja tuloksellista myyntityötä. Työpajoissa käytiin läpi käytännön myyntikeinoja.

– Sisustusmyyjät ja -suunnittelijat ovat asiantuntijoita omalla alueellaan. Halusimme koulutuksen avulla innostaa heitä ajattelemaan laajempaa kokonaisuutta ja omaa rooliaan siinä. Mitkä ovat jokaisen vahvuudet ja miten niitä voi hyödyntää myyntityössä, toteaa Vepsäläisen kaupallinen johtaja Jessica Nyholm-Silvennoinen.
 

Kateprosentit ja myyntikeinot tutuiksi

Koulutus vahvisti erityisesti myyjien tietoisuutta ja kiinnostusta oman myyntityönsä kateprosentteihin, joita mitataankin henkilötasolla.

– Kävimme läpi eri ostotilanteita asiakkaan näkökulmasta. Miten myyjä voi ratkaista asiakkaan sisustuspulmia sekä saada aikaan lisämyyntiä, tehdä suosittelevaa myyntiä ja myydä kokonaisuuksia. Esimerkiksi myydään sängyn ostajalle laajempi kokonaisuus makuuhuoneeseen aina mattoon ja maljakoihin saakka. Kyse on ennen kaikkea ajattelutavan muutoksesta, Nikunen kertoo.

Jos aiemmin esimerkiksi verkkokauppa koettiin vieraaksi, se alettiin nähdä nyt asiakaskokemusta parantavana lisäpalveluna. Kun verkkokauppa vahvistuu, koko yrityksen myynti kasvaa ja tulos paranee.

– Verkkokauppa on todella hyvä apuväline tiedon etsimiseen. Olemme myös miettineet myyjien kannustimia niin, että kokonaisuus ratkaisee. Henkilökohtaisten tavoitteiden lisäksi on yhteisiä tavoitteita, Nyholm-Silvennoinen sanoo.
 

Tiimityöskentelyä ja henkilökohtaista valmennusta

Koulutus toteutettiin monimuotoisena. Vaikka korona ajoi koulutukset verkkoon, vuorovaikutuksesta ja tiimityöskentelystä pidettiin kiinni. Osallistujat pitivät hedelmällisimpänä antina ajatusten ja kokemusten jakamista sekä toisilta oppimista.

– Tarkastelimme myös ihmistyyppejä värikoodien mukaan. Tämä auttoi konkreettisesti pohtimaan, miten eri ajattelutapaa edustavien tiimiläisten ja asiakkaiden kanssa toimitaan. Ryhmädynamiikka alkoi hahmottua eri tavalla, Nyholm-Silvennoinen kuvailee.  

Persoonallisuustyyppien tunnistaminen johti myös käytännön muutoksiin joissakin työtavoissa ja tiedon jakamisessa.

Jokainen osallistuja sai lisäksi vähintään yhden oman coaching-kerran, jossa keskityttiin henkilökohtaisten vahvuuksien ja taitojen valjastamiseen.
 

Vuorovaikutustaidot – tulevaisuuden kilpailuetu

TäsmäKoulutuksen kumppaniksi tuli ELY-keskus, josta yritysten on mahdollista hakea tukea koulutustilanteisiin muuttuneessa toimintaympäristössä.

– Yhteistyö ELY-keskuksen kanssa sujui erittäin jouhevasti. TäsmäKoulutus sopii kaikille yrityksille, jotka haluavat saada aikaan pysyviä muutoksia liiketoimintansa parantamiseksi muutosten keskellä, Nikunen kiteyttää.

Miten Vepsäläinen pysyy jatkossakin kaupan alalla aallon harjalla? Millaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan?

Nyholm-Silvennoinen uskoo, että ketteryyden tärkeys muutostilanteissa korostuu. Tarvitaan jatkuvasti virikkeitä ja taitojen päivittämistä, miten luovia muutoksen keskellä ja saada aikaan tulosta. Digitalisaatio ja tekoäly muuttavat kauppaa kiihtyvässä tahdissa tulevaisuudessa.

– Vuorovaikutustaidot korostuvat entisestään. Uskallan sanoa, että niistä tulee kilpailuetu tulevaisuudessa, Nyholm-Silvennoinen uskoo.

Kaupan ala on edelleen Suomen suurin työllistäjä, joka tarvitsee jatkossakin osaavia ja motivoituneita työntekijöitä. Tässä prosessissa yrityksiä tukevat Taitotalo ja ELY-keskus.