Seuraava koulutus alkaa 28.10.2024. Haku avataan toukokuussa 2024.
Ohjelmistokehittäjän ammatti sopii Sinulle, joka olet kiinnostunut ohjelmoinnista ja haluat työskennellä monipuolisissa tehtävissä nopeasti kehittyvällä alalla. Taitotalon peliohjelmoijan (ent. Datanomi) koulutus painottuu pelien ohjelmointiin; opit mm. Unity-pelimoottorilla C#-ohjelmointia ja pelien kehitystä ja testausta.
Kenelle tutkinto sopii?
Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka työskentelet tai olet hakeutumassa pelialalle sekä olet suorittanut peruskoulun tai ylioppilastutkinnon. Hakijalta odotetaan harrastuneisuutta ohjelmoinnista ja yleensäkin tietokoneista sekä myös hyvää ongelmanratkaisukykyä ja erinomaisia ryhmätyötaitoja.
Koulutukseen valittavalla on oltava riittävän hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito (taso B 2.1 tai vastaava taso) sekä englannin kielen osaamista. Koulutukseen valittavalla tulee olla riittävän kielitaidon lisäksi myös hyvät oppimisvalmiudet ja oma Windows-tietokone.
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä). Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp).
Kaikille pakollisia tutkinnon osia:
- Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät, 25 osp
- Ohjelmointi, 45 osp
- Ohjelmistokehittäjänä toimiminen, 45 osp
Valinnaisia tutkinnon osia 30 osp:
- Pelituotteen tekeminen (media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta), 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp
Kaikille pakolliset yhteiset tutkinnon osat ovat:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11osp
- Matemaattis- ja luonnontieteellinen osaaminen, 6osp
- Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, 9osp
- Valinnaiset osaamistavoitteet, 9osp
Tutustu tutkinnon perusteisiin ePerusteista:
Tutkinnon suorittaminen
Opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen vaikuttaa tutkintokoulutuksen kestoon. Tutkinnon suorittamispolku ja -aika ovat yksilöllisiä - koko tutkinnon suorittaminen kestää keskimäärin 2 vuotta.
Koulutus toteutetaan pääosin lähiopetuksena henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti. Opintoihin sisältyy lähiopetusta klo 9-15 (noin 3-5 pv/vko), ohjattua itseopiskelua, verkko-oppimista sekä työelämässä oppimista. Opiskelijan tulee varata runsaasti aikaa itseopiskeluun.
Tavoitteena on käytännönläheinen ja aktiivinen tapa opiskella. Arvioitu työmäärä on noin 40 h/viikko. Taitotalossa opiskelet joustavasti, projektilähtöisesti sekä verkostoitumalla Taitotalon peligraafikko-opiskelijoiden kanssa yhteisten peliprojektien muodossa.
Koulutusmuoto
Tutkintokoulutuksen rahoittaa pääosin opetus- ja kulttuuriministeriö.
Omaehtoinen koulutus on valtionosuusjärjestelmän puitteissa opiskelijalle maksuton. Omaehtoinen koulutus sisältää lähiopetusta, verkko-opintoja sekä koulutus- tai oppisopimuksella toteutettavia työelämäjaksoja. Päätoiminen opiskelija voi hakea Kelan opintotukea tai koulutusrahaston aikuiskoulutustukea. Työttömien työnhakijoiden kannattaa olla yhteydessä omaan TE-toimistoon ja sopia mahdollisuudesta opiskella työttömyystuella. Lue lisää omaehtoisesta koulutuksesta Taitotalossa.
Oppisopimus on työelämälähtöinen koulutusmuoto, jossa suurin osa tarvittavasta ammatillisesta osaamisesta hankitaan tekemällä työtä omalla työpaikalla. Oppisopimuskoulutus sisältää työelämässä oppimista omalla työpaikalla, lähiopetusta sekä verkko-opintoja. Oppisopimuskoulutuksen edellytyksenä on, että opiskelijaksi hakeutuvalla on jo valmiiksi sovittuna alalle soveltuva työpaikka, jossa oppisopimuskoulutuksen voi toteuttaa. Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta Taitotalossa.
Opiskelijat kustantavat oppikirjat ja muun opiskelumateriaalin itse.