Seuraavan koulutuksen aloitus ei ole vielä tiedossa, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Ohjelmistokehittäjän ammatti sopii Sinulle, joka olet kiinnostunut ohjelmoinnista ja haluat työskennellä monipuolisissa tehtävissä nopeasti kehittyvällä alalla. Taitotalon peliohjelmoijan (ent. Datanomi) koulutus painottuu pelien ohjelmointiin; opit mm. Unity-pelimoottorilla C#-ohjelmointia ja pelien kehitystä ja testausta.
Kenelle tutkinto sopii?
Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka työskentelet tai olet hakeutumassa pelialalle sekä olet suorittanut peruskoulun tai ylioppilastutkinnon. Hakijalta odotetaan harrastuneisuutta ohjelmoinnista ja yleensäkin tietokoneista sekä myös hyvää ongelmanratkaisukykyä ja erinomaisia ryhmätyötaitoja.
Koulutukseen valittavalla on oltava riittävän hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito (taso B 2.1 tai vastaava taso) sekä englannin kielen osaamista. Koulutukseen valittavalla tulee olla riittävän kielitaidon lisäksi myös hyvät oppimisvalmiudet ja oma Windows-tietokone.
HAKEUTUMISPROSESSI
Koulutuksen hakuun liittyy ennakkotehtävä, lyhyt esittelyvideo itsestä ja ennakkokysely. Ohjeistus näiden tekemiseen lähetetään sähköpostitse hakemuksen käsittelyn jälkeen. Edellytämme opiskelijavalintoja tehdessämme, että edellä mainitut on tehty. Valitsemme pääsykokeeseen osallistujat niiden hakijoiden joukosta, jotka palauttavat ennakkotehtävät määräaikaan mennessä
- Hakija täyttää hakemuslomakkeen
- Hakijalle lähetetään ohjeistus ennakkotehtävän tekemiseen sähköpostitse viikon sisällä hakemuksen saapumisesta osoitteesta: messages-noreply@webropolsurveys.com (tarkista myös roskapostikansio).
- Ennakkotehtävien viimeinen palautuspäivä maanantai 30.9.2024
- Lähetämme kutsun pääsykokeisiin valituille viimeistään 4.10.2024
- Pääsykokeet pidetään Taitotalossa (Valimotie 8, Helsinki) torstaina 10.10.2024
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä). Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp).
Kaikille pakollisia tutkinnon osia:
- Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät, 25 osp
- Ohjelmointi, 45 osp
- Ohjelmistokehittäjänä toimiminen, 45 osp
Valinnaisia tutkinnon osia 30 osp:
- Pelituotteen tekeminen (media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta), 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp
Kaikille pakolliset yhteiset tutkinnon osat ovat:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11osp
- Matemaattis- ja luonnontieteellinen osaaminen, 6osp
- Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, 9osp
- Valinnaiset osaamistavoitteet, 9osp
Tutustu tutkinnon perusteisiin ePerusteista:
Opintojen aikana opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa alakohtainen sertifikaatti. Sertifikaatit ovat kansainvälisesti arvostettuja todistuksia asiantuntemuksesta ja erinomainen lisä ansioluetteloon.
Tutkinnon suorittaminen
Opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen vaikuttaa tutkintokoulutuksen kestoon. Tutkinnon suorittamispolku ja -aika ovat yksilöllisiä - koko tutkinnon suorittaminen kestää keskimäärin 2 vuotta.
Koulutus toteutetaan pääosin lähiopetuksena henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti. Opintoihin sisältyy lähiopetusta klo 9-15 (noin 3-5 pv/vko), ohjattua itseopiskelua, verkko-oppimista sekä työelämässä oppimista. Opiskelijan tulee varata runsaasti aikaa itseopiskeluun.
Tavoitteena on käytännönläheinen ja aktiivinen tapa opiskella. Arvioitu työmäärä on noin 40 h/viikko. Taitotalossa opiskelet joustavasti, projektilähtöisesti sekä verkostoitumalla Taitotalon peligraafikko-opiskelijoiden kanssa yhteisten peliprojektien muodossa.
Tutkinnon suorittanut saa jatko-opintokelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin sekä voi suorittaa ICT-alan ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.
Opintojen aikana Taitotalossa voi opiskelija suorittaa myös ammattikorkeakouluopintoja, joko Metropolian väyläopintojen kautta tieto- ja viestintätekniikan insinööriopintoihin tai Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Highwayn kautta informaatioteknologian alalle. Ohjelmistokehittäjäksi valmistuttua opiskelija voi hakea näihin ammattikorkeakouluihin erillisen hakuväylän kautta. Jatko-opinnot voivat nopeuttaa ammattikorkeakoulututkintoon valmistumista, sillä suoritetut opinnot hyväksiluetaan osaksi ammattikorkeakoulututkintoa. Jatko-opintoihin ilmoittaudutaan heti, kun opinnot Taitotalossa alkavat.
Koulutusmuoto
Koulutus on mahdollista suorittaa joko omaehtoisena tai oppisopimuskoulutuksena.
Omaehtoinen koulutus voi olla joko päätoimista tai sivutoimista ja se soveltuu niin työssäkäyvälle kuin työttömällekin. Omaehtoinen koulutus sisältää lähiopetusta, verkko-opintoja sekä koulutus- tai oppisopimuksella toteutettavia työelämäjaksoja. Päätoiminen opiskelija voi hakea Kelan opintotukea. Työttömien työnhakijoiden kannattaa olla yhteydessä omaan TE-toimistoon ja sopia mahdollisuudesta opiskella työttömyystuella. Sivutoimisen opiskelu mahdollistaa työssäkäynnin opintojen ohella. Lue lisää omaehtoisesta koulutuksesta.
Oppisopimus on työelämälähtöinen koulutusmuoto, jossa suurin osa tarvittavasta ammatillisesta osaamisesta hankitaan tekemällä työtä omalla työpaikalla. Oppisopimuskoulutus sisältää työelämässä oppimista omalla työpaikalla, lähiopetusta sekä verkko-opintoja. Oppisopimuskoulutuksen edellytyksenä on, että opiskelijaksi hakeutuvalla on jo valmiiksi sovittuna alalle soveltuva työpaikka, jossa oppisopimuskoulutuksen voi toteuttaa. Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta.
Opiskelijat kustantavat oppikirjat ja muun opiskelumateriaalin itse.