Stockmannilla henkilöstöä johdetaan aktiivisesti ja ihmislähtöisesti – ”Olin liekeissä koko opiskeluajan” Opiskelijatarina

Roosa Alatalo työskentelee Tampereen Stockmannilla asiakasvastaavana. Hän opiskeli työn ohessa oppisopimuksella Taitotalossa lähiesimiestyön ammattitutkinnon.

11.1.2023

Roosa Alatalo seisoo mustassa jakussa Stockmannin koruvitriinien edessä.

Roosa Alatalo (27) luki työnantajansa intrasta mahdollisuudesta opiskella oppisopimuksella lähiesimiestyön ammattitutkinto. Hän otti opiskelumahdollisuuden esihenkilönsä kanssa puheeksi, ja pian Roosa huomasi opiskelevansa Taitotalossa.

Asiakasvastaavana toimiva Roosa on työskennellyt Stockmannilla neljä vuotta, taloon hän tuli alun perin assistenttimyyjäksi. Organisaatiouudistuksen yhteydessä Roosa haki asiakasvastaavan tehtävään ja tuli valituksi työhön. Nykytyönsä sisältöön hän on erittäin tyytyväinen.

– Asiakasvastaavan rooli on laaja. Työssä ei ole varsinaisesti esihenkilöroolia, mutta käytännössä ohjaan työntekijöiden toimintaa Stockmannin arvojen, strategian ja myyntipäällikön linjausten mukaisesti, Roosa sanoo.

Ammatillinen koulutus työn ohessa on työelämälähtöistä

Stockmann on koulutusmyönteinen työnantaja, ja Roosan opintoihin sisältyvät lähipäivät olivat palkallisia.

– Olin niin kiinnostunut opiskeltavista aiheista, että käytin opiskeluun paljon myös vapaa-aikaani.

Roosalle jäi Taitotalosta koulutuksen järjestäjänä myönteinen kuva. Kouluttajat olivat kaupan alan ammattilaisia. Lisäksi verkostoituminen eri aloilta tulevien opiskelukavereiden kanssa antoi omaan työhön uutta näkökulmaa. Opiskelijoita oli kaupan alan lisäksi ainakin hoito- ja logistiikka-aloilta.

– Oli hyödyllistä keskustella syvällisesti henkilöiden kanssa, jotka toimivat vastaavissa tehtävissä kuin itse, mutta täysin eri aloilla. Opimme toisiltamme paljon, ja jäi tunne, että monia muiden käyttämiä toimintamalleja voi kokeilla tai hyödyntää omassa työssä.

Roosa Alatalo laittaa mallinukelle huivia Marco Polon osastolla Stockmannilla.
Roosa Alatalo työskentelee Tampereen Stockmannilla asiakasvastaavana.

Opinnot auttoivat sisäistämään uuden strategian

Kaikkein eniten Roosalle oli kuitenkin hyötyä lähikollegasta, joka opiskeli Roosan kanssa samaan aikaan. Ennen organisaatiouudistusta kollega toimi vuorovastaavana, mutta organisaatiouudistuksen jälkeen hän on työskennellyt Roosan tavoin asiakasvastaavana. Yhdessä opiskelu oli Roosan mielestä antoisaa. Koronan takia opinnot suoritettiin etäopintoina, siksi kollegan vertaistuki tuntui erityisen tärkeältä.

Opiskelussa matka oli Roosan mielestä tärkeämpi kuin päämäärä. Tutkinnon suorittaminen opetti paljon esihenkilötyöstä, ihmisten ohjaamisesta ja motivoinnista. Lisäksi Roosan itsereflektointikyky kasvoi hurjasti.

Roosan opintojen aikana Stockmannin strategia uudistui.

– Pilkoin uuden strategian opiskelutehtävissä pieniin palasiin. En olisi pystynyt sisäistämään uutta strategiaa yhtä hyvin ilman opintoja.

Stockmannilla henkilöstöä johdetaan aktiivisesti ja ihmislähtöisesti

Roosa viettää työpäivänsä siellä, missä henkilöstö on.

– Olen mukana myymälän päivittäisessä toiminnassa, ja minulla on yksi myyntivuoro viikossa.

Pari kertaa viikossa Roosan työhön kuuluu päivystysvuoro. Silloin hän vastaa koko tavaratalosta.

Aiemmalta koulutukseltaan Roosa on stailisti-artesaani. Hän on suorittanut käsi- ja taideteollisuuden perustutkinnon. Roosa on työurallaan työskennellyt visualistina, kassavastaavana lelukaupassa ja kaupan alalla eri tehtävissä. Hän ei haaveile stailisti-artesaanin tehtävistä, vaan pitää henkilöstötyöstä, myyntivastuista ja ihmisten kanssa työskentelystä. Asiakasvastaavana Roosa seuraa myyntitavoitteita päivittäin ja vie tavoitteista ja onnistumisista viestiä myyjille.  Vaikka Roosan rooli on selkeästi kaupallinen, siihen sisältyy paljon hr-tehtäviä.

– Paikkaan poissaolot ja arvioin työntekijätarpeen. Roolini on monipuolinen ja todellinen näköalapaikka.

Roosalle asiakas on aina tärkein, olipa se sitten sisäinen tai ulkoinen. Roosa tekee myös sidosryhmäyhteistyötä ja osallistuu erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Myyntipäälliköt antavat hänelle paljon vastuuta.

– Saan kehittää ja tuntuu, että luotto tekemiseeni on tosi kova.

Asiakasvastaavan työ tuntuu unelmatyöltä

Tampereen Stockmannilla työskentelee 5 asiakasvastaavaa. Työtehtävät ja vastuut asiakasvastaavien kesken jaetaan osastoittain, jotka ovat: muoti, koti ja kosmetiikka sekä palvelut ja logistiikka. Tällä hetkellä Roosa työskentelee muodissa, aiemmin hän työskenteli koti ja kosmetiikka -osastolla.

– Vaikka itse sanonkin, minulla on tosi rautainen ammattitaito koko talosta. Itsereflektointikykyni on hyvä. Saan työstäni hyvää palautetta, ja on kiva olla monessa mukana.

Opintojen jatkamista Roosa ei ole ajatellut. Sen sijaan hän on intohimoinen valokuvaaja ja haaveilee päivätyönsä ohella omasta toiminimestä, jolla voisi tehdä valokuvaajan keikkatöitä. Stockmann on Roosan mielestä hyvä työnantaja. Hän uskoo, että isossa talossa hänelle löytyy tulevaisuudessakin töitä, jos hän esimerkiksi joskus haluaisi edetä urallaan. Tällä hetkellä asiakasvastaavan rooli tuntuu Roosasta unelmatyöltä.

Roosa Alaltalo seisoo Stockmannilla koruvitriinien edessä.
Asiakasvastaavan työ Stockmannilla on monipuolista. Roosa on mukana myymälän päivittäisessä toiminnassa, ja hänellä on yksi myyntivuoro viikossa.

Asiakkaat palasivat kivijalkamyymälään – Kaupan alalla monikanavaisuus on tulevaisuutta

Roosa on nähnyt, miten asiakkaat ovat koronan jälkeen palanneet kivijalkakauppoihin. Ihmiset todella haluavat tulla kauppaan katsomaan ja kokeilemaan tuotteita. Myymälästä saa inspiraatiota omaan elämään.

– Kaupan alalla monikanavaisuus on tulevaisuutta. Toiminnan kivijalan ja verkkokaupan välillä pitää olla ketterää.

Roosan lähiesimiestyön ammattitutkintoon liittynyt kehittämistyö käsitteli kaupan monikanavaisuutta. Stockmannillakin on verkkokaupassaan brändejä, joita voi ostaa vain verkosta, mutta asiakkailla on mahdollisuus tulla myymälään katsomaan tuotteita.

Roosa on kohdannut työssään tilanteita, joissa myyjä joutuu selittämään asiakkaalle, että tietyt tuotteet saa tilattua ainoastaan verkkokaupasta ja että tarvittaessa myyjä voi tilata tuotteen asiakkaalle kotiin. Roosan mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä silloin, kun he saavat tarvittaessa myymälästä apua verkkokaupassa asiointiin. Silloin asiakkaalle jää tunne, että häntä on palveltu. Kehittämistyössään Roosa tarkasteli nimenomaan monikanavaisuuteen liittyvää ostopolkua.

Verkkokauppa on tulevaisuutta. Se mahdollistaa laajan tuotevalikoiman. Kivijalkaliikkeissä on neliöitä rajallisesti. Netistä tilaaminen on nykypäivää ja toimii helposti.

–  Esimerkiksi kosmetiikkatuotteissa myyjältä saa neuvoa oikean tuotteen valinnassa, vaikka tuote olisikin myynnissä vain verkkokaupassa. Myyjät koulutetaan tuntemaan kaikki tuotteet, myös ne, joita myydään vain netissä.

Olimme tähtioppilaita

Lähiesimiestyön ammattitutkinnon opiskelu vahvisti Roosan kaupan alan osaamista ja kehitti esihenkilö- ja ohjaustaitoja.

– En näe esimerkiksi korkeakouluopintoja elämääni sopivaksi vaihtoehdoksi. Lähiesimiestyön ammattitutkinto avaa ovia monenlaisiin esihenkilötehtäviin.

Roosa korostaa, että hän opiskeli ensisijaisesti itseään eikä oppilaitosta tai työnantajaansa varten. Opiskelumotivaatio näkyi, ja Roosa sai kehityssuunnitelmastaan Taitotalon kouluttajalta palautetta, että se on huomattavasti laajempi kuin tutkinnon perusteissa olisi vaadittu. Roosa myöntää suhtautuvansa työhönsä intohimoisesti.

– Oma asenne ratkaisee. Halusin valita kehittämissuunnitelmaan aiheen, joka oikeasti kaipasi kehittämistä.

Roosa ja hänen kollegansa saivat opiskelutehtävistään Stockmannilla myös konsernitasolla kiitosta.

– Olin liekeissä koko opiskeluajan. Olimme tähtioppilaita, Roosa sanoo.

 

Teksti: Johanna Rautio, Taitotalo
Kuvat: Roosa Alatalo