Strategiatyö - tulevaisuustarinat inspiroivat

Taitotalon strategiakuva vuosille 2023-2025
Taitotalon osallistavan kulttuurin kehittäminen

Osallistava kulttuuri, jossa henkilöstö pääsee itse muotoilemaan oman työnsä suuntaa ja tulevaisuutta, on tärkeää meille Taitotalossa. Kun teemme asioita yhdessä ja kaikki voivat vaikuttaa, sitoudumme yhteiseen tulevaisuuteemme.

Taitotalon tulevaisuustarina

Toteutimme syyskaudella 2022 osana strategiatyötä osallistavan kehittämispäivän eli tulevaisuustarinan kaikille koulutusryhmillemme. Tulevaisuustarinassa kaikki taitotalolaiset pääsivät pohtimaan Taitotalon tulevaisuutta ja omaa työtään seuraavista näkökulmista: työn tulevaisuus ja tulevaisuustietoisuus, Taitotalon nykytila, tulevaisuuden visiointi ja seuraavan vuoden suunnittelu.

Tulevaisuustarinassa keskeisessä osassa oli digitaalinen oppimisalusta Howspace, jota samalla pilotoimme opetuskäyttöön. Rakensimme alustalle tarinallisen tehtäväpolun valittujen teemojen ympärille. Jokainen tulevaisuustarinan tehtävä sisälsi videojohdannon Taitotalon johtoryhmäläiseltä sekä verkkokeskustelun teeman ympärillä. Toteutimme työskentelyn fasilitoituina työpajoina siten, että katsoimme videot yhdessä koko ryhmän kesken ja tämän jälkeen työntekijät keskustelivat aiheesta pienemmissä ryhmissä ja dokumentoivat keskustelunsa alustalle. Kaikki taitotalolaiset näkivät toistensa vastaukset ja pystyivät jatkamaan keskustelua alustalla vielä työpajan jälkeen.

Saimme työstettyä runsaasti analytiikkaa alustalle kerätyistä vastauksista. Vastaukset ja analytiikka toimivat syötteenä käynnissä olleelle strategiatyölle. Osallistava työskentely antoi meille myös paljon tietoa siitä, millaiset asiat Taitotalossa kaipaavat kehittämistä. Lisäksi saimme paljon uusia ja innovatiivisia tuoteideoita, joita viemme Taitotalossa eteenpäin vuoden 2023 aikana.

Tulevaisuustarinasta OKR-tarinoihin

Otamme Taitotalossa käyttöön tavoitejohtamisen malli OKR:n (Objectives and Key Results) keväällä 2023. OKR selkeyttää tekemistä ja auttaa fokusoimaan toimintaa samansuuntaiseksi. Se myös ohjaa kohti jatkuvaa oppimista ja vastuunkantoa. OKR-mallin perusteiden tunteminen sekä sitoutuminen mallin mukaiseen toimintaan ovat meille haaste, sillä taitotalolaisia on noin 450.

Tulevaisuustarinoista saadut hyvät kokemukset rohkaisivat meitä toteuttamaan OKR-tarinat jatkoksi aiemmalle työskentelylle. Päätimme toteuttaa OKR-mallin perusasioista videosarjan ja lisäksi motivaatiovideot ensimmäisten tavoitteiden asettamiselle. Myös OKR-tarinoissa työskentelemme digitaalisella alustalla ja hyödynnämme sieltä saatua analytiikkaa pohjana, kun ryhmät asettavat itselleen tavoitteita. Tavoitteenamme on, että henkilöstön ääni kuuluu aidosti tavoitteiden asetannassa, jotta sitoutuminen ja oman työn omistajuus kasvavat.

Toteutamme fasilitoidut OKR-tarinatyöpajat Taitotalossa keväällä 2023. OKR-tarinat jatkuvat Taitotalossa OKR-mallin rytmin mukaisesti myös tämän jälkeen. Näin tuemme ja osallistamme mallin käyttöönotossa koko vuoden 2023 ajan.

Lue lisää Taitotalon OKR-tarinoiden valmistelutyöstä.