
Koulutus tarjoaa opiskelijoille ajantasaista, käytännönläheistä ja monipuolista työmarkkinoilla kysyttyä IT-teknistä osaamista edistämään omaa työllistymistä tai vaihtoehtoisesti polkua kohti yrittäjyyttä.
Osatutkintotavoitteinen Helpdesk-asiantuntija -koulutus kehittää opiskelijoiden ammattitaitoa tehokkaiden on-premise- ja pilvipohjaisten toimintamallien sekä työkalujen hyödyntämisessä erityisesti työtehtävissä, jotka liittyvät mm. työasemaympäristön vakiointiin, asentamiseen, käyttöönottoon ja ylläpitoon sekä käyttäjä- ja sovellustukeen tietoturva huomioiden.
Kiinnostaako työtehtävänä Helpdesk?
Kenelle tutkinto sopii?
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työllisyyspalveluiden työnhakija-asiakkaille, joilla on jo työelämäkokemusta IT-alalta. Edellytetty soveltuva IT-tekninen taustaosaaminen ja valmiudet voivat perustua IT-alan työkokemukseen / koulutukseen tai vahvaan alan harrastuneisuuteen.
Hakijalla on mahdollisesti kokemusta ja osaamista tietojärjestelmien käyttöönoton ja ylläpidon tehtävistä Helpdeskissä tai työskentelystä käyttäjien, työasemien, sovellusten, oheislaitteiden tukitehtävistä.
Edellytetyn soveltuvan taustaosaamisen lisäksi hakijalta edellytetään vahvaa motivaatiota sitoutua koulutukseen ja ottaa vastaan uusia haasteita ja kehittyä IT-alalla.
Lisäksi hakijalta edellytetään sujuvaa suomen ja englannin kielen hallintaa. Suomen kielen suullisen ja kirjallisen taitotason tulee olla vähintään B1.2.
Koulutuksessa hyödynnetään Microsoftin tehokkaita ja tietoturvallisia on-premises- ja pilvipohjaisia toimintamalleja, palveluja ja työkaluja.
Koulutuksessa tutustutaan mm. seuraaviin hallintatekniikoihin: AD, Entra ID, Intune, Autopilot, Power Platform, Powershell ja M365.
Kontaktiopetuksen aiheet:
- Windows-työasemaympäristöt, vakiointi, ylläpito, suorituskyky ja vianhallinta
- Toimialueympäristön perushallinta (Windows Server)
- Käyttöjärjestelmien virtualisointi
- Tietoliikenteen perusteet
- Hallintapalvelut pilvessä (M365, Intune, Azure)
- Tietoturva, GDPR
- Sovellusohjelmien asennus, ylläpito ja käytöntuki
- IT-palveluiden tuottaminen
- Vuorovaikutus ja palveluasenne
- AI (Chat GPT, Copilot)
Verkko-opintojen aiheet (mm.):
- M365-sovellusten verkkokursseja
- Tietoturva, GDPR
- PowerShell
- Tietoturvallisuuden perusteet
- Microsoft Azure Fundamentals
- IT Service Managements
Tutkinnon suorittaminen
Koulutuksen kesto on noin 7 kuukautta.
Koulutus on kokopäiväistä opiskelua.
Helpdesk-asiantuntija -koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, joka sisältää kontaktiopetusta (5 kuukautta), ohjattua etäopiskelua (1 kuukausi) sekä työelämässä oppimista (2 kuukautta).
Lähiopetus toteutetaan arkipäivisin Taitotalon tiloissa klo 9.00–15.00 välillä.
Koulutuksen lomajakso: 23.12.2025 – 2.1.2026
Koulutus järjestetään pääasiassa suomen kielellä, osa opetuksesta ja materiaalista on englanniksi.
Kaikille opiskelijoille tehdään opintojen henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opintojen kesto voi vaihdella yksilöllisesti henkilökohtaistamisen mukaisesti.
Koulutus on opiskelijalle maksutonta.Hae koulutukseen 22.9.2025 mennessä täyttämällä sähköinen hakemus osoitteessa: www.tyomarkkinatori.fi > Työvoimakoulutukset > hakusanana koulutuksen numero: 726999. Voit myös jättää paperihakemuksen keha20e1_fi 12/2024 (www.suomi.fi, hakusana: Hakemus työvoimakoulutukseen; koulutusnumero: 726999) työvoimaviranomaisen toimipisteeseen viimeiseen hakupäivään mennessä.
Koulutuksen esivalinta tehdään koulutushakemusten perusteella yhteistyössä Taitotalon edustajan kanssa. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta ja motivaatiota koulutukseen ja Helpdesk -työtehtävissä toimimiseen. Koska esivalinta koulutukseen tehdään hakemusten perusteella, täydennäthän hakemukseen ne koulutus- ja työhistoriatiedot, jotka haluat otettavan huomioon esivalintaa tehtäessä.
Esivalinnan jälkeen Taitotalo kutsuu sähköpostitse osan hakijoista valintahaastatteluun. Haastattelut pidetään etähaastatteluna Microsoft Teams -ohjelman välityksellä viikoilla 41–43. Haastattelukutsun yhteydessä toimitetaan linkki Teams-kokoukseen sekä ohjeistukset etätapaamiseen liittymiseen. Haastattelun kesto on noin 30 minuuttia.
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, työvoimaviranomainen selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).
Opiskelijavalinnasta vastaa Helsingin työllisyyspalvelut.
Koulutusmuoto
Työvoimakoulutus on sinulle maksutonta.
Koulutuksen ajalta sinulle voidaan maksaa samaa työttömyysetuutta (ansiopäiväraha/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) johon sinulla työttömänä ollessasi on oikeus.
Tutustu myös muihin Taitotalon työvoimahallinnon koulutuksiin.
Yhteistyössä
