Opiskeluvalmiuksia tukevilla opinnoilla hyvinvointia ja saavutettavuutta Uutinen

Opiskeluvalmiuksia tukevien OPVA-opintojen tavoitteena on tutkintokoulutuksessa vaadittavien opiskelutaitojen ja -valmiuksien parantaminen.

14.6.2022

Kuvassa kasvava kasvin taimi

Taitotalossa opinto-ohjaajana ja erityisopettajana työskentelevä Maija Joentaus osallistui Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutukseen. Opintojensa aikana hän teki kehittämistyön siitä, miten opiskeluvalmiuksia tukevat OPVA-opinnot lisäävät saavutettavuutta ja hyvinvointia.

Joentaus suunnitteli ja toteutti yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa opiskelijoiden tukitarpeet huomioivan ja saavutettavuutta edistävän OPVA-opintokokonaisuuden. Kokonaisuuden tavoitteena oli opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen ja itseohjautuvuuden vahvistuminen. Lisäksi Joentaus tarkasteli OPVA-opintoja kehittämisen näkökulmasta.

OPVA-opinnot perustuvat lakiin ammatillisesta koulutuksesta (531/2017, 63 §). Ne suunnitellaan aina yksilökohtaisesti ja kestävät enintään kuusi kuukautta. Toisen asteen tutkinto-opiskelijalla on oikeus saada opintojensa aikana tukea esimerkiksi suomen kielen, digitaitojen tai matematiikan opiskeluun. OPVA-opinnoilla voidaan tukea myös opiskelijan arjen- ja elämänhallintaa.

– Opiskelijan mahdollinen tuen tarve pyritään selvittämään heti opintojen alussa, mutta tarve erillisille OPVA-opinnoille voi ilmetä vasta opintojen jo ollessa käynnissä, Joentaus sanoo.

OPVA-opinnot mahdollistavat opiskelun monenlaisille opiskelijoille

Joentaus on tyytyväinen, että on saanut kehittää Taitotalossa opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja. Hän kiittelee kollegoitansa, joiden kanssa hän toteuttaa ja kehittää OPVA-opintoja moniammatillisessa työryhmässä. Taitotalossa on Joentauksen mielestä mukava työskennellä, ja tiimin yhteishenki on erinomainen.

– Kehittämällä OPVA-opintoja tuemme ja mahdollistamme monenlaisten opiskelijoiden opintopolkuja.

Monipuoliset ja laadukkaat OPVA-opinnot ovat osoitus siitä, että Taitotalossa välitetään aidosti opiskelijoista. OPVA-opintojen tekeminen näkyväksi on yhteiskuntavastuun kantamista. Nykytyöelämässä ei pärjää esimerkiksi ilman hyvää lukutaitoa eikä ilman monipuolisia digitaitoja. Hyvät opiskeluvalmiudet ovat jatkuvan oppimisen perusta.

– On tärkeää kertoa selkeästi kaikille opiskelijoillemme ja tutkinto-opiskelijaksi hakeutuneille tai hakeutumista suunnitteleville, että Taitotalosta saa tarvittaessa lisätukea opintoihin.

Matalan kynnyksen tuki tutkinnon suorittamiseen

Tarve OPVA-opinnoille kartoitetaan opiskelijan HOKS-keskustelussa (HOKS – henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma). Keskustelu käydään opiskelijan vastuukouluttajan johdolla.

– OPVA-opinnot ovat henkilökohtaistamisen yksi prosessi, kenellekään ei tarjota tai henkilökohtaisteta OPVA-opintoja automaattisesti.

Taitotalossa opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen sisältö räätälöidään kunkin opiskelijan tuen tarpeen mukaan. Testaamalla, esimerkiksi erilaisilla kielitesteillä, kartoitetaan OPVA-opintojen sisältö, josta opiskelija hyötyy eniten. Maahanmuuttajaryhmille on myös mahdollista tarjota ja luoda suunnitelmallisesti OPVA-opintopolkuja.

– Parhaimmillaan OPVA-opinnot tarjoavat matalalla kynnyksellä tukea ammatillisen tutkinnon suorittamiseen, Joentaus iloitsee.

OPVA-opinnot kehittävät opiskeluvalmiuksia

Opintoihinsa liittyvässä kehittämistyössään Joentaus pilotoi talonrakennusalan maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille OPVA-opintopolkumallia. Kokeiluun osallistui seitsemän opiskelijaa, joiden kaikkien tavoitteena oli saada valmiuksia heiltä puuttuneiden yhteisten tutkinnon osien opiskeluun ja suorittamiseen.  Joentaus suunnitteli ja toteutti yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa opiskelijoille kolmen viikon mittaisen OPVA-kokonaisuuden, joka sisälsi tietotekniikkaa, matematiikkaa, suomen kieltä ja opinto-ohjausta.

– Kaikki osallistujat kokivat saaneensa opintoihinsa tarvitsemiaan opiskeluvalmiuksia, ja olivat OPVA-jakson jälkeen edistyneet opinnoissaan, Joentaus kertoo.

Hän muistuttaa, että OPVA-opinnot on mahdollista henkilökohtaistaa tukemaan myös ammatillisia tutkinnon osia, eikä niiden tarvitse liittyä yhteisten tutkinnon osien opiskeluun. Joentaus uskoo, että onnistuneen toteutuksen taustalla oli tarvittavan tuen ja ohjauksen henkilökohtainen räätälöinti, panostaminen ilmapiiriin, ryhmäytymiseen ja merkityksellisyyden kokemusten aikaansaamiseen sekä se, että opetus ja ohjaus toteutettiin pääosin lähiopetuksena.

– Uskon, että myös osallistumisen vapaaehtoisuus oli osasyy opintojakson onnistumiseen.

Kuvassa Maija Joentaus
Maija Joentaus työskentelee Taitotalossa erityisopettajana ja opinto-ohjaajana.

Saavutettavuus on yhteinen ja yhteiskunnallinen asia

OPVA-opintoja intohimoisesti kehittävän ja suunnittelevan Joentauksen yksi lempiteemoista on saavutettavuus. Se on ajankohtainen aihe, johon myös Taitotalossa on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota. Saavutettavuus ja esteettömyys ovat monimuotoisia käsitteitä, joille ei ole vakiintuneita määritelmiä. Niitä voidaan pitää synonyymeinä ja käyttää rinnakkain. Saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteisiin liitetään usein myös yhdenvertaisuuden periaate. Sen mukaisesti tavoitteena tulisi olla yhdenvertaisten mahdollisuuksien ja oikeuksien toteutuminen paitsi opiskelussa myös laajemmin koko yhteiskunnassa.

– Saavutettavuus on siis paljon muutakin kuin vaikka digisaavutettavuutta.

Joentaus hyödyntää kehittämistyönsä taustalla itseohjautuvuusteoriaa sekä positiivista psykologiaa ja pedagogiikkaa. Omaehtoisuuden, vapaaehtoisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tärkeys toistuvat hänen puheessaan usein.

– Jos ryhmä tulee opiskelijoille tärkeäksi, he ryhtyvät helposti auttamaan toisiaan.

Pedagoginen hyvinvointi syntyy onnistumisen kokemuksista

Joentaus muistuttaa, että kyvykkyyden kokeminen on tärkeää. Mietittäessä OPVA-opintojen merkityksellisyyttä hän kehottaa pohtimaan, miltä tuntuisi, jos perustaitoihin tai arkisten asioiden hoitamiseen tarvitsisi jatkuvasti apua. Opiskelijoiden sisäisen motivaation herättäminen sitouttaa heidät parhaiten osaksi yhteiskuntaa. Pedagoginen hyvinvointi syntyy siitä, että opiskelijat kokevat itsensä tärkeäksi ja siitä, että he kokevat monenlaista osallisuutta, esimerkiksi suhteessa opiskelutovereihin, työelämään, harrastuksiin ja yhteiskuntaan. Aito osallisuuden kokeminen edellyttää monenlaisia taitoja.

– OPVA-opinnoissa on läsnä aito oppimisen ja oivaltamisen ilo.

Työ ja opinnot ovat suuri osa elämää

Joentauksen ja OPVA-opintoja toteuttavan moniammatillisen työryhmän saama palaute maahanmuuttajataustaisilta talonrakennusalan opiskelijoilta on sykähdyttävää. Palautteissa toistuu ilo ja kiitollisuus. Se, kun opiskelija hihkaisee, että nyt hän ymmärtää, on Joentauksen mukaan paras kiitos ohjaajan ja opettajan työstä.

Maahanmuuttajille suunnatun ammatillisen aikuiskoulutuksen näkökulmasta OPVA-opinnot ovat loistava mahdollisuus tarjota opiskelijoille heidän tarvitsemaansa lisätukea. Maahantulleiden työllistymisinto on kova, ja kansalaisuuden saa helpommin, jos taustalla on ammatillinen tutkinto suoritettuna. On merkityksellistä, että maahanmuuttajataustaiset opiskelijat kokevat saavansa tukea opinnoissaan. Yhteiskuntaan integroitumiseen liittyy kiinteästi työ ja koulutus.

– Ammatti on identiteetin kannalta supertärkeä asia, sanoo aikuisohjauksen, pedagogiikan ja erityisen tuen asiantuntija Joentaus ja kertoo keskustelevansa mielellään lisää OPVA-opinnoista kollegoidensa ja työelämän edustajien kanssa.