Olen suomen kielen opettaja (S2-kouluttaja) ja kielitietoinen pedagogi, jonka työssä yhdistyvät kielen, kulttuurin ja oppimisen tutkimus. Opetan suomen kieltä maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksissa ja ammatillisen koulutuksen eri koulutusohjelmissa. Työtehtäviini kuuluvat koulutusten suunnittelu, opetus, opiskelijoiden ohjaaminen sekä kielitaidon arviointi.
Työssäni minua inspiroi se, miten kieli rakentaa ymmärrystä ja osallisuutta monikielisissä oppimisympäristöissä. Minulle kieli on ennen kaikkea kulttuuri ja ajattelutapa – tapa ymmärtää sen puhujien maailmankuvaa ja arvoja – ja vasta sen jälkeen väline, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen ja yhteyden toisiin.
Tutkin kielten ja kulttuurin vuorovaikutusta, multimodaalisia tekstejä ja pedagogiikan uusia suuntauksia. Olen erityisen kiinnostunut siitä, miten digitaaliset oppimisympäristöt ja uudet opetusteknologiat/menetelmät voivat tukea kielenoppimista ja laajempaa kulttuurista kompetenssia. Maisterintutkielmani “Kielitieteellis-maantuntemuksellisen aineiston tunnistaminen venäjän multimodaalisen tekstin rakenteessa (mainosten perusteella)” palkittiin Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan parhaana venäjän kielen maisterintutkielmana vuonna 2021. Tiedän kokemuksestani, että koulutus voi todella kantaa hedelmää :) Olen myös yksi artikkelin “Designing Online Educational Russian Language Courses in Finland” (Russian Language Studies, 2021) kirjoittajista.
Ala-asteen opettajana tiedän, että leikki on oppimisen ja maailman hahmottamisen perusmuoto, leikkiminen kiehtoo kaikkia, olipa ikä mikä tahansa. Pidän leikkiä ja luovaa toimintaa erottamattomana osana opetusta – keinona herättää uteliaisuutta, kokeilunhalua ja yhteisöllisyyttä. Samalla ymmärrän, että oppiminen ei ole huviretki, vaan usein vaativaa työtä, joka edellyttää ponnisteluja ja sitoutumista kaikilta prosessin osapuolilta. Minulle opettaminen on sekä tutkimista että yhteistä oppimista – jatkuvaa uteliaisuuden, empatian ja tiedon jakamisen vuoropuhelua.