Pienyrittäjä on oman työnantajaonnensa seppä Opiskelijatarina

Jessica Jonsson-Palmroth (38) on elävä todiste siitä, miten korona-aikanakin voi opiskella ja saada liiketoiminnan kannattamaan. Hän suoritti Taitotalossa noin vuodessa liiketoiminnan ammattitutkinnon myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalalta.

21.6.2021

Jessica-1361x419

Jonsson-Palmrothin yritys on Osuma Streetwear -vaatebrändi. Siihen kuuluvat kivijalka- ja verkkokaupat, vaatemalliston suunnittelu, valmistusprosessi ja ylipäätään koko tuotantoketju. Tällä hetkellä yritys työllistää Jonsson-Palmrothin ja hänen miehensä.

Pienyrittäjänä hoidan yrityksessä kaikkia mahdollisia tehtäviä. Keskeistä työssäni on myynnistä ja markkinoinnista vastaaminen. Opinnot antoivat valmiuksia myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen ja toisaalta opettivat seuraamaan niiden tuloksellisuutta unohtamatta asiakasnäkökulman tärkeyttä, Jonsson-Palmroth kuvaa.

Kun koronapandemia yllätti, toiminnan nainen ei jäänyt laakereilleen lepäämään, vaan hän reagoi kivijalkakaupan ahdinkoon laajentamalla ja vahvistamalla yrityksensä toimintaa. Erityishuomiota hän laittoi kohderyhmiin ja tarjontaan. Yritys panosti erityisesti verkkokauppaan. Sosiaalisessa mediassa alettiin satsata innovatiiviseen ja osallistavaan markkinointiviestintään. Lisäksi yrityksen sidosryhmäyhteistyötä lujitettiin suunnitelmallisesti.

Päähenkilönä ihmis- ja eläinrakas yrittäjä

Jonsson-Palmrothin ystävät hämmästelevät välillä, mihin kaikkeen hänellä on energiaa.

– Päätyöni lisäksi olen aktiivisesti mukana perustamassani kaupunkikulttuuriyhdistyksessä, joka edistää esimerkiksi naisten tuottamaa rap-musiikkia. Yhdistys tekee töitä haasteellisissa oloissa kasvavien lasten ja nuorten parissa. Lisäksi tuotan tapahtumia, manageroin artisteja ja juonnan radiossa. Omistan kaksi koiraa, ja toimin koiraharrastusyhdistyksen puheenjohtaja. Arkeeni kuuluu myös vapaaehtoistyö eläinten parissa, luettelee Jonsson-Palmroth.

Joskus sanonta töiden kanssa naimisissa olosta ei ole ainoastaan kielikuva, vaan se on totta.

– Tapasin mieheni reilu kymmenen vuotta sitten. Hän oli jo silloin perustanut Osuma Streetwearin, jonka toimintaan hyppäsin saman tien täysillä mukaan. Yritys on kasvanut ja kehittynyt suhteemme mukana, kertoo Jonsson-Palmroth.

Hän tituleeraa miestään epäsosiaaliseksi taiteilijaneroksi.

– Mieheni suunnittelee vaatekuosit, mutta hänelle Osuman vieminen sosiaaliseen mediaan ei ollut mitenkään itsestään selvää. Ensimmäinen riitamme taisi liittyä siihen, pitäisikö Osuman olla Facebookissa vai ei.

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa

Peruskoulun jälkeen Jonsson-Palmroth meni kymppiluokalle nostamaan numeroita, mutta koska koulua oli vain kerran viikossa, hän pääsi samoihin aikoihin päiväkotiin työkokeiluun ja jäi siltä tieltä työelämään.

– Päiväkodissa työskentelyn jälkeen työskentelin sotilaskodissa. Totuttuani säännöllisiin tuloihin kokopäiväinen opiskelu tuntui mahdottomalta. Lopulta lähdin kuitenkin Forssaan opiskelemaan floristiksi. Sen alan töitä en ole varsinaisesti ikinä tehnyt, vaikka koulutuksessa saamastani visuaalisesta osaamisesta onkin ollut työurallani paljon hyötyä. Sukulaisilleni teen toki joulukukka-asetelmat, ja vihersisustaminen sinänsä kyllä kiinnostaa, kertoo Jonsson-Palmroth.

Aikoinaan Jonsson-Palmroth aloitti myös visualistin ja av-viestinnän opinnot.

– Nuo opinnot jäivät vuonna 2010, kun muutin Aasiaan.

Jessica-950x665-1
Jonsson-Palmroth pitää työssään tärkeänä sekä rutiinien hoitamista että uusien ideoiden kehittämistä.

Haasteena oman osaamisen tunnistaminen

Liiketoiminnan ammattitutkinnon opiskelu Taitotalossa opetti Jonsson-Palmrothin tunnistamaan omaa osaamistaan. 

– Opintojen aikana sisäistin, että itse asiassa osaan hirvittävän monelta alalta paljon asioita, mutta koska virallisia todistuksia ei ollut, niin oman osaamisen hahmottaminen oli keskeinen osa opiskeluprosessia. Minulle tutkintotodistukseni on virallinen tunnustus siitä, että olen onnistunut kasvattamaan mieheni aloittamasta pienestä undergroundbrändistä tunnetun vaatemerkin.

Oppilaitoksen näkökulmasta Jonsson-Palmroth on ihannemannekiini jatkuvan ja työn ohessa oppimisen puolestapuhujaksi. 

– Totta kai luennoilla oppii paljon uutta, mutta mielestäni esimerkiksi digitaalista myyntiä voi oppia ainoastaan tekemällä, siten että toteuttaa käytännössä asioita, jotka on opiskellut ensin teoriassa. Yrittäjänä pärjäämisen edellytys on, että on valmis kehittämään itseään jatkuvasti. Kun sain liiketoiminnan ammattitutkinnon Taitotalossa suoritettua, jatkoin digitaalisen myynnin opiskelua toisessa oppilaitoksessa.

Moderni Taitotalo

Taitotalosta koulutuksen järjestäjänä Jonsson-Palmrothilla on vain kiittävää sanottavaa.

– Taitotalossa on koulutuksia laidasta laitaan, sen sijainti on täydellinen, ja siellä on ison oppilaitoksen toimivat systeemit. Opettajat ovat innostavia ja hyviä. Ihmiset otetaan oppimistilanteisiin aikuisopiskelijoina, jolloin oppimistilanteissa on läsnä heidän aiempi osaamisensa ja elämänkokemuksensa. Tämä sopii minulle, sillä vihaan ajan tuhlaamista asioihin, jotka ovat turhia tai selviä.

Sen sijaan laajemmin koulutusjärjestelmälle muotibisneksen ytimessä olevalla Jonsson-Palmrothilla on selkeä kehittämisidea:

– Suomesta puuttuu lähes kokonaan mahdollisuus opiskella muotimarkkinointia. Esimerkiksi Espanjassa ja Italiassa alan opintoja tarjoavia oppilaitoksia on paljon. Toisaalta en kannata koulutuksen yksityistämistä tai kalliilla hinnalla ostettavaa koulutusta. Oikeus opiskella kohtuullisella hinnalla on yksi yhteiskuntamme tarjoamista hienoista etuoikeuksista.

Jotain uutta ja jotain vanhaa

Normaaliaikana Osuma olisi juhlinut vuonna 2020 näyttävästi viisitoistavuotissynttäreitään. Vaatemerkille se on jo mittava ikä, ja faneja ja vaatteiden käyttäjiä on uskollisimmissa asiakkaissa jo kolmessa polvessa. Korona kuitenkin muutti suunnitelmia ja juhlavuodesta tuli hieman erilainen. Business Finlandin koronatuen avulla yritys kehitti toimintaansa ja löysi esimerkiksi uusia kangasvalmistajia.

– Veikkaan, että pinnalla pysymisen salaisuuksiamme ovat verkostoituminen, vastuullisuus, kansainvälisyys ja kyky uudistua. Koronan ja lockdownin alkaessa emme pysähtyneet, vaan kehitimme verkkokauppaa. Suunnittelin yhdessä mieheni kanssa Osuma Kids -malliston, ja koska tiesin, että tuttu kuvataiteilija tarvitsee töitä, niin pyysimme hänet suunnittelemaan meille seuraavan lastenvaatemalliston kuosin. Se, onko lasi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä, ratkaisee lopulta kaiken, Jonsson-Palmroth sanoo.

Vaatebisnes perustuu siihen, että alalla kaikki tuntevat toisensa, ja toisaalta siihen, että pitkäkin työ saattaa mennä hetkessä hukkaan jonkin kokeilun epäonnistuessa.

– Digitaalisesta maailmasta huolimatta henkilökohtaiset kontaktit ovat kannattavan liiketoiminnan perusta. Tekniikka helpottaa yhteydenpitoa maailman toiselle puolelle, mutta asiakkaamme ovat valveutuneita kuluttajia, joten meidän on oltava varmoja siitä, että tuotantoketjumme on kauttaaltaan kestävä. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen yrittäjä voi ohjata toimintaansa ekologisempaan suuntaan. Meidän uuden mallistomme takit tulivat maahan junalla. Näin vältimme lentorahdin käyttämistä. Pakkausmateriaalimme ovat maatuvia, ja käytämme kierrätysmuovista valmistettuja pusseja.

Suomalaisen työn suosiminen lisää hyvinvointia

Jonsson-Palmroth kertoo arvostavansa ja suosivansa suomalaista työtä.

– Kuulumme Suomalaisen Työn Liittoon, joka tarjoaa jäsenilleen kullanarvoisia koulutus- ja verkostoitumismahdollisuuksia. Totta kai kansainvälisyys kuuluu nykyaikaan, ja globaalissa maailmassa asiakkaat ovat lopulta yhtä. Meillä on paljon ulkomaisia faneja, ja ei ole kauaakaan siitä, kun italialainen streetwear-vaatemerkki otti meihin yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä.

Streetwear-kulttuuriin kuuluu yhteistyö ja hyväntekeväisyys. Viime jouluna Osuma perusti kampanjan, jossa lahjoitettiin tuotteita vähävaraisille perheille.

– Haastoimme kampanjaan mukaan muitakin yrityksiä, myös kilpailijoitamme. Sain muutaman kyselyn siitä, miksi markkinoimme kilpailijoita. Kilpailijan menestys ei ole meiltä pois. Yhdessä saa aikaiseksi enemmän, ja mielestäni pääasia on, että ostetaan ja tuotetaan suomalaista työtä.

Jonsson-Palmroth pohtii, että hänen ajatuksilleen yhteistyön voimasta voisi olla laajemminkin yritysmaailmassa käyttöä. 

Hyvä ja paha some

Osuman kilpailueduiksi Jonsson-Palmroth nimeää aitouden ja rehellisyyden. Hän korostaa ajattelevansa, että brändin takana ovat aina ihmiset. Osuma ei esimerkiksi ulkoista somemarkkinointiaan Jonsson-Palmrothin ja hänen miehensä lomaillessa, vaan silloin Osuman sosiaalinen media on lomalla ja päivitykset ovat lomahenkisiä.

– Kerran olin kuvaamassa tuotekuvaa mallistomme uudesta juomapullosta. Koirani ilmestyi ensin vahingossa kuvaan. Sitten keksin, että miksi häätäisin koiran pois, kun pullon voi yhtä hyvin kuvata koiran kanssa. Näin juomapullosta tuli hauska ja aito kuva koiran kanssa.

Yrittäjän uralleen Jonsson-Palmroth ei näe loppua.

– Tämä on yksinkertaisesti ilmaa, jota hengitän. Se, että korona tai jokin muu katastrofi saisi minut luopumaan elämäntyöstäni, ei ole mahdollista, vaikka tietenkin työ voi muuttaa muotoaan joskus hyvin nopeallakin aikataululla.

Jessica-950x665-2
– Yrittäjänä on mahdotonta erotella työ- ja vapaa-aikaa tarkkarajaisesti, sanoo Jonsson-Palmroth.

Päämääränä onnellinen asiakas

Vaikka Jonsson-Palmroth on onnistunut liike-elämässä monella saralla, hän on säilyttänyt nöyrän elämänasenteen. Yksi Osuman asiakaslupauksista on nopeat toimitukset: virallinen lupaus on 2–5 päivää, mutta todellisuudessa toimitus onnistuu usein seuraavaksi arkipäiväksi.

– Ajattelen, että ilman asiakkaita en olisi myynyt yhtäkään vaatetta. Otamme asiakaspalautteet vakavasti, ja esimerkiksi valmistusvirheistä pyrimme tiedottamaan avoimesti. Asiakas saa, mitä tilaa, ja jos se ei syystä tai toisesta ole mahdollista, ilmoitamme siitä välittömästi.

Liiketoiminnan ammattitutkinnon opinnoissa Jonsson-Palmroth kertoo saaneensa vahvistuksen käsitykselleen, että digitaalinen myynti on dialogista.

– Olen seurannut kauhulla, miten nykyään yksikin vääränlainen lause somessa saattaa pahimmillaan kaataa koko yrityksen. Hyvillä tuotteilla ei tee mitään ilman käyttäjiä. Mielestäni onnistuneessa liiketoiminnassa on lopulta aina kyse kuluttajien kohtelusta.

Omannäköiset valinnat johtavat työn imuun

Työn ohessa suoritetuissa liiketoiminnan ammattitutkinnon opinnoissa yhdistyivät Jonsson-Palmrothin mukaan nykyaikaisuus, teoria ja käytäntö.

– Yrittäjänä ajattelen sisäisen motivaation olevan tärkeintä, sillä kärjistetysti ajateltuna päivittäin tekemäni asiat ovat itse valitsemiani. Opinnoista sain uutta näkökulmaa työni sisältöön, ja ymmärsin elämäni tuntuvan tarkoituksenmukaiselta silloin kun saan tehdä sitä, mikä on intohimoni.

Työn lumo on kaksiteräinen miekka. Jonsson-Palmroth lienee sellainen paljon puhuttu uuden ajan maailmankansalainen, joka ei enää erottele selkeästi työtä ja vapaa-aikaa toisistaan.

– Olen järkeillyt, että tämä yhdistelmä sopii luonteelleni. Luovuuteni, uteliaisuuteni ja kekseliäisyyteni kukoistavat, kun saan yhdistää työssä koulutukseni ja kokemukseni. Parhaimmillaan työni tuntuu ihanalta leikiltä.