Isännöinnin erikoisammattitutkinnosta taitoja palvelumuotoiluun ja asiakaskokemuksen ymmärtämiseen Opiskelijatarina

Porvoon kaupungin tilapalveluissa huoltomestarina työskentelevä Olli Niiranen suoritti isännöinnin erikoisammattitukinnon, koska halusi laajentaa osaamistaan. Opiskeluaikana hän työskenteli teknisenä isännöitsijänä Uudenmaan Huoltokeskuksella.

11.8.2022

Huoltomestari Olli Niiranen

Kokemus isännöintialalta oli edellytys erikoisammattitutkinto-opinnoille. Valmistumisensa jälkeen Niiranen on vaihtanut työpaikkaa. Tutkinnon suorittaminen toimi hyvänä ponnahduslautana uusiin tehtäviin, jotka ovat aiempaa monipuolisempia. Opinnoista hän sai hyviä eväitä asioiden kehittämiseen nykyisessä työssä.

 

Vuosittain alkavaan koulutukseen on paljon hakijoita

Niiranen oli tyytyväinen Taitotalon tarjoamaan koulutukseen ja erityisesti kouluttajien syvään asiantuntemukseen.

– Jokaisena koulutuspäivänä opin jotain uutta. Oletin tietäväni jo ennestään jotain, mutta pian huomasin, että en tiennytkään tästä asiasta kuin pintaraapaisun, Olli Niiranen sanoo.

– Valitsin Taitotalon, koska kuulin koulutuksesta kentältä kehuja. Kuulin myös, että sisään on vaikea päästä. Onneksi kuitenkin pääsin koulutukseen.

 

Tutkintokoulutuksessa osaaminen osoitetaan työelämän näytöillä

Niiranen kertoo tärkeimmän hetken isännöinnin erikoisammattitutkintoa suorittaessaan olleen se, kun hän ymmärsi suoritettavien tutkinnon osien olevan yksi iso kokonaisuus ja kaiken liittyvän kaikkeen.

– Palvelumuotoilu, asiakaskokemus ja kiinteistökehittäminen kuuluvat kaikki yhteen, eivätkä suinkaan ole kolme eri palikkaa. Maailma aukesi minulle, kun tajusin näiden asioiden pyhän kolminaisuuden.

Oivallus helpotti tutkintoon kuuluvien työelämän näyttöjen antamista. Erikoisammattitutkinnon, kuten muidenkin ammatillisten tutkintojen näytöt tehdään työpaikalla, ja ne ovat oikeita työhön kuuluvia tehtäviä. Esimerkiksi Niirasen kiinteistönkehityssuunnitelma oli näytön arvioitsijoiden mielestä sen verran ansiokas, että hän sai esitellä sen muillekin koulutuksen päättäjäistilaisuudessa.

Tutkintoon valmistavat opinnot toteutettiin etäopiskeluna, ja se sopi Niiraselle oikein hyvin.

 

Asiat selville ja käsitteet haltuun opiskelemalla

Opiskelu on antanut Niiraselle konkreettisia palikoita oman työn tekemiseen, mutta se on myös laajentanut hänen osaamistaan monista asioista.

– Oli mielenkiintoista oivaltaa, että asioiden kehittymisen kannalta paras asiakaskokemus voikin olla negatiivinen asiakaskokemus. Se on hyvä lähtökohta asioiden kehittymiselle.

Koulutuksen myötä aukesivat perusteellisesti myös suomen kielen termit, joilla monet ihmiset jouhevasti keskustelevat työelämässä ymmärtämättä kuitenkaan täysin, mitä ne tarkoittavat.

– Ennen kuvittelin, että asiakaskokemusta on sellainen päivää-näkemiin-kättely. Nyt kuitenkin ymmärrän, että asiakkaan tapaaminen on vain pieni murunen osana isompaa kokonaisuutta.

– Lisäksi palvelulupauksen määrittelyssä ymmärsin, että paras palvelulupaus ei olekaan sellainen, jonka varmasti voi pitää. Paljon parempi lupaus on sellainen, että se pakottaa antamaan parasta.
 

Huoltomestari Olli Niiranen työpöytänsä ääressä
Olli Niiranen sanoo keskustelun olevan kehittämisen a ja o.


Uuden oppiminen on saanut Niirasen tekemään kehitysehdotuksia työpaikallaan

Niirasella on vastuullaan 40 Porvoon kaupungin omistamaa kiinteistöä. Kiinteistöt ovat kouluja, päiväkoteja, museoita, neuvoloita, vanhainkoteja ja muita kaupungin rakennuksia. Myös palolaitos ja keskuskeittiö ovat Niirasen vastuulla.

Apunaan Niirasella on näiden kiinteistöjen ylläpitotyössä 11 kiinteistönhoitajaa. Jokaisella heistä on omat vastuukohteensa, jotka he pitävät kunnossa. Silloin kun on ongelmia, ne korjataan ja sitten kun on hiljaisempaa, siivotaan ja pidetään huolta pihoista.

Opiskelun kautta saatujen oppien ansiosta Niirasella on mielessään parannuksia työpaikkansa kehittämiseksi. Osa niistä on jo vireillä ja osa vielä suunnittelun asteella. Niirasen mukaan asioiden muuttaminen ei aina ole kuitenkaan helppoa, vaan vaatii kovasti työtä.

Tällä hetkellä Niiranen on miettimässä uusiksi kiinteistönhoitajien sijaistussysteemiä, koska se on hänen mielestään vanhanaikainen.

Toisena kehityskohteena Niiranen mainitsee henkilökunnan työskentelyalueet. Hän on tehnyt niistä parannusehdotuksen ja viimeistelee sitä nyt saamansa palautteen perusteella. Uudistuksen kantavana voimana on sujuva asioiden hoitaminen. Siihen vaikuttavat esimerkiksi samoissa kohteissa työskentelevien ihmisten henkilökemiat.

– Mielestäni on tärkeä ottaa huomioon, mitä mieltä työntekijät itse tai esimerkiksi koulujen rehtorit ovat. Se on hyvä lähtökohta suunnittelulle. Kun kysyy, niin tietää ja sitten on palikat suunnitella hyvä lopputulos.

Kolmas Niirasen kehityskohde on asiakastyytyväisyyden seuraamisen syklin tihentäminen. Tällä hetkellä kaupungin tiloissa käydään kerran vuodessa tarkastamassa kiinteistön kunto.

– Periaatteessa vuosittaiset tarkastukset ovat hyvä asia, mutta käytännössä kiinteistössä on saattanut jo vuoden ajan olla jokin asia pielessä. Tavoitteenani on syksystä alkaen siirtyä tiheämpään seurantaväliin. Asiakastyytyväisyyttä kuuluisi seurata kvartaaleittain, jotta kehityskohteisiin pystyy reagoimaan nopeammin.

– Tämä mitä nyt töissä teen, on jatkumoa koulutuksesta saaduille opeille eli palvelumuotoilua ja asiakaskokemuksen parantamista.
 

Huoltomestari Olli Niiranen tutkii karttaa
Porvoon kaupungin tilapalvelun kohteet merkittynä kartalle.

 

Motto: kaikki on mahdollista

Niirasella on aikaansaavan miehen asenne ja hän sanoo olevansa sitä mieltä, että ei ole sellaista asiaa kuin mahdoton. Asiat voivat olla vaikeita, mutta eivät mahdottomia.

– Raja pitää vetää siihen, kun jotain ei ole järkeä tehdä. Se voi maksaa liikaa tai ajaa ihmiset piippuun. Voi myös olla, ettei käytetty vaivannäkö ei tuota mitään. Ratkaisu siis löytyy kaikkeen, mutta tärkeintä on miettiä, onko ratkaisu kannattava. Elämme kuitenkin maailmassa, jossa raha vaikuttaa kaikkeen.

 

Niirasen ensimmäinen ammatti oli it-alalla

Niiranen on työskennellyt isännöintialalla vasta viitisen vuotta, mutta hän on päässyt nopeasti työhön sisään. Aikaisemmin hän työskenteli it-alalla.

– Tein työkseni huoltokeikkoja ja ajoin autolla 60 000 km vuodessa 11 vuoden ajan.

Kuluttava matkatyö sai jäädä uudelle alalle siirtymisen vuoksi, mutta aiemmassa työssä hankitut taidot eivät ole joutaneet romukoppaan.

– Minulle on todella paljon hyötyä it-osaamisesta myös tässä työssä. Kaikki työt tehdään tietokoneella, joten on eduksi, että osaan käyttää sitä ja erilaisia ohjelmia.
 

Huoltomestari Olli Niiranen kopioi
Olli Niiranen tulostamassa työhön liittyviä dokumentteja.

 

Toinen ammatti toden sanoo

Niiranen kertoo pitävänsä tämänhetkisestä työstään paljon, vaikka onkin valmis siirtymään eteenpäin tilaisuuden osuessa kohdalle. Parasta hänen työssään on vapaus tehdä asioita oman mielensä mukaan. Myös kolme kollegaa ja hyvät tyypit kiinteistöjä hoitamassa ovat hänen mukaansa etu.

Aikuisena opiskelusta Niiranen on pitänyt, sillä se ei ole enää samanlaista pakkopullaa kuin nuorempana. Lisäksi aikuisella on enemmän elämänkokemusta yläasteikäiseen verrattuna. Aikuinen tietää jo paremmin, millä alalla haluaa työskennellä.

– Sanotaan, että ihmiset opettelevat elämänsä aikana vähintään kaksi ammattia. Kyllä se varmaan pitää paikkansa.

 

Huomionuoli

Tutustu koulutukseen tarkemmin 
Isännöitsijä, isännöinnin erikoisammattitutkinto