Suomen suurin ammatillinen aikuiskouluttaja Taitotalo on luonut yhdessä Itä-Suomen yliopiston kanssa opiskelijoilleen mahdollisuuksia suorittaa avoimen yliopiston opintoja.
Keskityn tässä kirjoitussarjan viimeisessä osassa antamaan neuvoja työpaikkaohjaajille ohjauskeskustelun järjestämiseen ja ohjausosaamisen kehittämiseen.
Opintojen etenemisen sijaan kannustan perehtymään osaamisen kehittymisen seurantaan ja siitä annettavan palautteeseen. Oppimisen tulee olla sidottu tavoitteisiin. Jokaisen oppimisteon tulee kehittää haluttua ominaisuutta, kykyä tai taitoa.
Joulun aika oli ravintolatiimille vuoden vilkkainta aikaa. Hyvä niin. On ollut ihana huomata, että lounasmäärät ovat kasvaneet melkein samalle tasolle kuin ennen pandemiaa.
Oppisopimuskoulutuksessa osaamisen hankkiminen ei perustu pelkästään työtehtävissä oppimiseen. Kirjoitusarjani kolmannessa osassa selvennän oppimisprosessin tukemista samanaikaisesti eri oppimisympäristöissä ottaen huomioon eri osaamisen hankkimistavat.
Sanotaan, että nyt on työntekijän markkinat. Osaavasta työvoimasta on huutava pula, koska emme ole osanneet ennakoida työmarkkinoiden muutoksia riittävän nopeasti.
Kirjoitussarjan tässä osiossa johdatan tarkastelemaan syvemmin ammattitaitovaatimuksia, millaisista osaamisista ammattitaitovaatimus muodostuu ja kuinka osaamistietoa kannattaa hyödyntää.
Roosa Alatalo työskentelee Tampereen Stockmannilla asiakasvastaavana. Hän opiskeli työn ohessa oppisopimuksella Taitotalossa lähiesimiestyön ammattitutkinnon.