16.5.2025

Jaakonaho toimii Taitotalossa mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautuvien lähihoitajaopiskelijoiden kouluttajana. Hänen työtehtäviinsä kuuluvat kouluttamisen lisäksi sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon tähtäävien lähihoitajaopiskelijoiden koulutusten suunnittelu, opiskelijoiden ohjaaminen ja henkilökohtaistaminen. Lisäksi hän toimii vanhustyön erikoisammattitutkinnon saattohoitajatutkinnon kouluttajana.
Monipuolinen kokemus sosiaali- ja terveysalalta antoi hyvän pohjan työelämäjaksolle. Ennen opettajan uraa Jaakonaholla on kokemusta psykiatriasta ja kirkon diakoniatyöstä, mikä on vahvistanut hänen osaamistaan erityisesti ihmisten kohtaamisessa.
Ammatillinen uteliaisuus avaimena kehittymiseen
Jaakonahon työelämäjakson taustalla oli ammatillinen uteliaisuus ja rohkeus myöntää osaamisen päivitystarve. Hän puhui esimiehelleen ajatelleensa katsoa sopivia koulutuksia ja seminaareja, jotta saisi tarvitsemaansa lisäoppia. Esimies puolestaan ehdotti jotain aivan muuta, työelämässä oppimista.
– En edes osannut ajatella, että ammatillinen ope voisi lähteä "ihan oikeisiin töihin" kentälle kokeilemaan, Jaakonaho toteaa.
Ammatillinen uteliaisuus merkitsee juuri tätä: rohkeutta myöntää, ettemme tiedä kaikkea, ja intoa hankkia uutta ymmärrystä. Se auttaa meitä kehittymään paremmiksi työssämme ja etsimään aktiivisesti uusia näkökulmia oman ammatillisen kuplan ulkopuolelta.
Jaakonahon kohdalla esihenkilön rooli oli ratkaisevan tärkeä – sen sijaan, että olisi hyväksynyt kouluttajan alkuperäisen ajatuksen perinteisistä koulutuksista, esihenkilö ehdotti täysin erilaista lähestymistapaa työelämäjakson muodossa. Tämä osoittaa, kuinka tärkeää on, että myös esimiehet ovat ammatillisesti uteliaita ja valmiita ehdottamaan totutusta poikkeavia ratkaisuja tiiminsä osaamisen kehittämiseen.
Työelämäjaksoista on molemminpuolista hyötyä
Jaakonahon työelämäjakso tuotti konkreettista hyötyä sekä kouluttajalle että työyhteisölle. Jaakonaho sai päivitettyä tietonsa potilaan hoitopolusta, hoitosuunnitelmasta, moniammatillisesta yhteistyöstä ja lääkehoidosta. Samalla hän havaitsi, miten nopeasti työelämä muuttuu ja mitä taitoja opiskelijat tällä hetkellä erityisesti tarvitsevat.
Auroran sairaalan työyhteisö puolestaan hyötyi ylimääräisestä käsiparista ja kouluttajan erityisosaamisesta.
– Minulle jäi vahvasti vaikutelma, että työpaikalla arvostettiin opettajan mukaan tuloa käytännön työelämään, hän kuvailee.
– Sain aivan erityisen yhteiskunnallisen vastuutehtävänkin, johon muilla ei ihan samalla tavalla ollut aikaa. Huolehdin, että jokainen potilas sai tiedon osastolla tapahtuvasta ennakkoäänestyksestä, Jaakonaho kertoo.
Jakson aikana Jaakonaho myös jakoi kokemuksiaan työelämän edustajien kanssa, ohjasi ja auttoi osastoilla olevia opiskelijoita. Hän osallistui keskusteluihin, joissa käytiin läpi kaikkea hoitotyön historiasta tämän päivän työelämän vaatimuksiin. Monissa keskusteluissa sivuttiin myös alalle kouluttautuvien tulevien kollegoiden tulevaisuutta paineisessa sotekentässä.
Jakso vahvisti käsitystä siitä, että koulutuksen ja työelämän välinen vuoropuhelu on ensiarvoisen tärkeää.
– Kaikenlainen vuoropuhelu, yhteistyö ja kehittäminen koulun ja työelämän kesken on ensiarvoisen tärkeää, Jaakonaho toteaa.
Työelämätaitojen opettamisen tärkeys korostui
Työelämäjakso nosti esiin tärkeitä huomioita opetustyöhön. Jaakonaho havaitsi, miten keskeisiä vuorovaikutustaidot ja moniammatillinen yhteistyö ovat nykyisessä työelämässä.
– Mielenterveys- ja päihdetyössä, mutta varmasti kaikkialla muuallakin työelämässä, vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja ja valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön, hän painottaa.
Tämä havainto haastaa kouluttajia pohtimaan opetusmenetelmiä. On tärkeää varmistaa teoreettisen tiedon tarjoamisen lisäksi sosiaalisten taitojen, yhteistyön tekemisen ja kehittämisosaamisen taitojen harjoitteleminen osana koulutuspolkua.
Yhteistyö työelämän ja kouluttajien välillä on avainasemassa
Työelämäjakson tärkein oppi kiteytyy yhteistyön merkitykseen ammatillisessa koulutuksessa.
– Tuttu klisee, 'yhteistyössä on voimaa', on totta. Kokemukseni työelämäjaksolta vahvistaa, että ammatillisen opettajan on tosi tärkeää näkyä ja kuulua työelämässä tasavertaisena toimijana, yhtenä muista toimijoista, Jaakonaho tiivistää.
Hän korostaa, että opiskelijan ohjaus ja osaamisen varmistaminen on yhteinen prosessi, jossa oppilaitoksen tehtävä on tukea ohjausprosessia ja tarjota työpaikkaohjaajalle aikaa keskustella ohjaustehtävästä.
Työelämäjaksot tarjoavat ammatillisille opettajille arvokkaan tilaisuuden päivittää osaamistaan ja samalla rakentaa entistä vahvempaa yhteistyötä koulutuksen ja työelämän välille. Työelämäjaksot ovat ammatillista uteliaisuutta parhaimmillaan.