11.11.2025
Ammatillinen koulutus tuottaa käytännön tekijöitä, joiden osaamista tarvitaan työelämän erilaisissa työtehtävissä. Ammattikorkeakoulut ovat luonteva väylä jatkaa opintoja ammatillisen koulutuksen jälkeen, sillä ne tarjoavat tutkimukseen, kehittämiseen ja innovointiin suuntautuvaa tietotaitoa. Ammatillisista oppilaitoksista valmistuneilla osaajilla on paljon kokemukseen perustuvaa käytännönläheistä annettavaa erilaisiin kehittämiseen ja innovointiin liittyviin hankkeisiin.
Ammatillisesta koulutuksesta valmistuu paljon kansainvälisen taustan omaavia työntekijöitä. Heidän potentiaaliaan voidaan hyödyntää laajempien verkostojen luomisessa. Verkostojen avulla voidaan kehittää ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen, hyvinvoinnin haasteisiin tai digitalisaation liittyviin tekijöihin.
Taitotalosta korkeakouluun -projekti antaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittää korkeakoulussa tarvittavia opintovalmiuksiaan jo ammatillisten opintojen aikana. Projektissa ohjataan ja tuetaan opiskelijoita hakeutumaan korkeakoulujen yhteishauissa valitsemiinsa tutkintoihin. Vaihtoehtoisesti opiskelijaa voidaan ohjata myös ammattikorkeakoulujen väyläopintoihin, joiden avulla korkeakouluopintoja voi aloittaa jo ammatillisten opintojen aikana. Nämä vaihtoehtoiset tavat voivat madaltaa kynnystä korkeakouluopintoihin hakeutumiseen ja sisään pääsemiseen.
Tavoitteena sujuva siirtymä koulutusasteelta seuraavalle
Taitotalosta korkeakouluun -projektin ytimessä on yhteistyö korkeakoulujen kanssa. Tavoitteena on kartuttaa jo ammatillisten opintojen aikana taitoja, jotka helpottavat siirtymistä korkeakouluun. Tämä tarkoittaa esimerkiksi matemaattisten tai digitaalisten taitojen kartuttamista. Kielitaidon osalta se tarkoittaa erityisesti kirjallisen viestinnän vahvistamista. Kaikki nämä ovat taitoja, joita tarvitaan korkeakouluopinnoissa menestymiseen.
Taitotalossa opiskelee paljon henkilöitä, joille suomi ei ole äidinkieli, vaan toinen tai kolmas kieli. Heidän ohjaukseensa ja suomen kielen oppimiseensa on kiinnitetty erityistä huomioita. Osalla opiskelijoista saattaa olla taustalla omassa kotimaassaan suoritettu korkeakoulututkinto ja olemassa olevat korkeakouluvalmiudet, mutta he tarvitsevat silti tukea suomen kielen kanssa.
Suomessa suoritettava ammatillinen tutkinto lisää suomen kielen taitoa ja ymmärrystä suomalaisesta työelämästä. Ammatillinen tutkinto auttaa myös työllistymään ja jatkamaan korkeakouluopintoja työnteon ohessa.
Tarjoamme konkreettisia mahdollisuuksia jatkaa opiskelua korkeakoulussa
Taitotalo on solminut yhteistyösopimuksia mm. Itä-Suomen avoimen yliopiston, Oulun ammattikorkeakoulun (OAMK), Diakonia-ammattikorkeakoulun (DIAK), Metropolian, Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) ja Laurean kanssa. Yhteistyön kautta opiskelijoille on tarjolla korkeakouluopintoja väyläopintoina. Opiskelijat voivat sisällyttää suoritettuja väyläopintoja myös ammatilliseen tutkintoon ja nopeuttaa sen avulla Taitotalon opintojen etenemistä.
Ammatillisten opintojen aikana suoritetut korkeakouluopinnot antavat mahdollisuuden syventää omaa alakohtaista osaamista, kokeilla korkeakouluopintoja sekä nopeuttaa korkeakoulussa suoritettavia opintoja.
Koko Suomen kattava korkeakouluverkosto lisää opiskelijoiden mahdollisuuksia valita ammattikorkeakoulua, sillä Taitotalossa opiskelee opiskelijoita kaikkialta Suomesta.
Projektin vaikutuksia seurataan aktiivisesti
Taitotalosta korkeakouluun -projektissa onnistumista mitataan sekä määrällisesti että laadullisesti. Seuraamme esimerkiksi, kuinka moni opiskelija on hakeutunut suorittamaan väyläopintoja, kuinka moni siirtyy jatko-opintoihin ja millaiseksi opiskelijat kokevat jatko-opinto-ohjauksen.
Alumnitoiminnan kautta saamme arvokasta palautetta opiskelijoilta, jotka ovat jo siirtyneet jatko-opintoihin – tämä auttaa meitä kehittämään ohjausta ja opetusta entistä paremmaksi.
Kouluttajat ja opiskelijat mukana kehitystyössä
Opiskelijalähtöisyys on projektin keskiössä. Opiskelijoilta kerätään palautetta ja ohjausta kehitetään tarvelähtöisesti. Jokaisen opiskelijan tarina on yksilöllinen. Ohjaukseen suunnattu selvitystyö auttaa usein myös seuraavien opiskelijoiden ohjauksessa. Tavoitteena onkin, että opiskelijoiden ääni kuuluu kaikissa projektin vaiheissa.
Olemme suunnitelleet ja toteuttaneet YTO-valinnaisiin paikallisen tutkinnon osan yhdessä YTO-kouluttajien kanssa. YTO:t ovat yhteisiä tutkinnon osia ja ne sisältävät yleisiä työelämätaitoja ja osaamista, jota tarvitaan kaikissa ammateissa. Taitotalon paikallinen tutkinnon osa on nimeltään YTO TAKO valinnaiset opinnot. TAKO on lyhenne sanoista Taitotalosta korkeakouluun.
YTO TAKO valinnaiset opinnot sisältävät jatko-opintoihin valmistavia opintoja kielissä ja matematiikassa. Nämä opinnot lisäävät sekä korkeakouluvalmiuksia että parantavat mahdollisuuksia pärjätä ammattikorkeakoulujen valintakokeissa.
Eri alojen vastuukouluttajat ovat tärkeässä roolissa opiskelijoiden jatko-opinto-ohjauksessa, koska he usein välittävät ohjauspyyntöjä opinto-ohjaajille. Opiskelijoiden opintojen eteneminen ja jatko-opintoihin hakeutuminen toimii sujuvammin, kun kaikki tekevät töitä opiskelijan tavoitteen saavuttamisen eteen.
Hyvät käytännöt jakoon
Toimintamallien levittäminen ja juurruttaminen on tärkeä osa projektia. Olemme kehittäneet jatko-opinto-ohjauksesta viestimistä paremmaksi, jotta mahdollisimman moni opiskelija päätyisi jatko-opintotoiveensa kanssa ohjauksen pariin heti ammatillisten opintojensa alkuvaiheessa.
Olemme myös aktiivisesti mukana Sivistan koordinoimassa ETEKA-hankkeessa. Siinä kehitetään valtakunnallisesti yhtenä osa-alueena väyläopintoja ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakoulutukseen.
Taitotalosta korkeakouluun -projekti on toiminut osana Oppimisen tuki – Opiskelijan etu -hanketta vuosina 2024–2025. Hankkeen avulla toimintaa on kehittynyt ja lisäksi se on saatu pysyväksi toimintatavaksi Taitotaloon.
Kysy lisää
Miia Arppe
opinto-ohjaaja, Taitotalosta korkeakouluun -projektipäällikkö, kouluttaja
020 746 1342, miia.arppe@taitotalo.fi
Annika Caselius
kouluttaja ja opinto-ohjaaja, ICT ja media
020 746 1351, annika.caselius@taitotalo.fi