Taitotalon toteuttama TäsmäKoulutus kehitti muutosvoimaa Visma Financial Solutions Oy:ssä Taitocase

Taitotalon ja Visma Financial Solutions Oy:n yhteistyö asiakaspalvelijoiden TäsmäKoulutuksessa edistää räätälöidysti yrityksen muutostavoitteita. ELY-keskuksen yhteishankintakoulutus on monen yrityksen kehitykselle myös taloudellisesti tärkeä apu.

8.6.2021

ihmisiä toimistossa ylhäältä kuvattuna Visma Solutions

Taitotalo on täsmäkouluttanut räätälöidysti yhteistyössä Visma Financial Solutions Oy:n kanssa yhtiön asiakaspalvelijoita reilun vuoden ajan. Yhtiö on laskutus- ja perintäalalla toimiva, juridisia palvelujakin tarjoava asiantuntijatalo. Sen taustalla on kahden turkulaisyhtiön fuusio, kun jo aiemmin Visma-konserniin kuuluneet Visma Duetto Oy sekä Visma PPG Oy (aiempi Pappila Penkkala Group Oy) yhdistyivät vuoden 2018 syksyllä.

Fuusion seurauksena Visma Financial Solutionsin asiakaspalvelun haasteeksi tuli yhdistää fuusion osapuolten osin erilaiset toimintaprosessit ja -kulttuurit. Haasteita toi myös digitalisaation yleistymisen myötä muuttunut yrityksen toimintaympäristö. Muutos jatkuu yhä, sillä uudet tekniset järjestelmät lisäävät asiakaspalvelun automaatiota sekä itsepalvelukanavia, kun koneet hoitavat yhä enemmän rutiininomaisia rooleja ja tehtäviä.

Kohti asiakaspalvelun ylivertaisuutta

Laajeneva itsepalvelukanavien käyttö tehostaa toimintaa sekä tukee asiakaspalvelua. Samalla se kuitenkin myös lisää henkilöstön ennakoivaa koulutustarvetta. Asiakaspalvelu vaatii yhä laajempaa ydinosaamisen hallintaa sekä asiantuntijaosaamista, jossa palvelua räätälöidään asiakaskohtaisesti. Ratkaisuja tarjotaan kaikille yrityksille toimialasta ja koosta riippumatta.

– Asiakaspalvelussa henkilöstö ratkaisee nyt vaikeita kokonaisuuksia ja miettii isoa kuvaa. Siksi asiakaspalvelija tarvitsee työssään lisää valmiuksia ratkaisukeskeisyyteen sekä kokonaisvaltaiseen palvelukokemuksen tuottamiseen erilaisille asiakkaille, sanoo henkilöstöjohtaja Anna Savila Visma Financial Solutions Oy:stä.
 

Anna Savila
Anna Savila. Kuva: Visma Financial Solutions Oy

 

Yhtiön yksi keskeinen strateginen tavoite on tuottaa asiakkaalle ylivertainen palvelukokemus. Haastavissakin tilanteissa se pyrkii tarjoamaan asiakkaille parhaita mahdollisia ratkaisuja. Näissä pyrkimyksissä avuksi tuli Taitotalo, jonka kyky kehittää osaamista oli jo Visma Financial Solutionsissa tuttua esihenkilökoulutuksen kautta.

– Mielestäni pystyimme viemään yhtenäistymisprosessia hyvin eteenpäin Taitotalon avulla tehtävällä laajalla asiakaspalvelijoiden täsmävalmennuksella, Savila pohti

TäsmäKoulutus luo mahdollisuuksia

Anna Savila pitää ELY-keskuksen yhteishankintakoulutusta yhteiskunnalta hienona satsauksena yritysten henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja työllistämiseen. TäsmäKoulutukseen kuuluva koulutuksen räätälöinti Visma Financial Solutionsin tarpeiden mukaan osin jopa mahdollisti asiakaspalvelijoiden laajan koulutuksen toteutuksen. 

– Tällainen koulutus on mahdollisuus, jota käytetään yrityksissä ihan liian vähän – eihän siitä välttämättä aina ole edes kuultu. Vaihtoehtona se on erinomainen. Monelle yritykselle voi olla koulutuksen edellytys, että koulutus pystytään tällä tavoin räätälöimään sopivaksi yrityksen tarpeisiin.

Joustavaa yhteistyötä Taitotalon kanssa

Anna Savila kehuu yhteistyötä Taitotalon kanssa sekä Taitotalon johtamiskykyä ja näkemyksiä, joissa henkilökemiat ja energiatkin osuivat hyvin yhteen. Taitotalon niin sanottu akatemiamalli loi pohjan suunnitella ja räätälöidä Visma Financial Solutionsille omat toimivat koulutusmodulit yhtiön  toimintastrategiasta sen asiakaspalvelun erityiskäytäntöihin.

Taitotalon joustava muutoskyky saa erityiskehut, sillä korona pakotti muuttamaan valmiit lähikoulutussuunnitelmat nopeasti etäkoulutuksen toteutukseen verkossa.

– Kymmenen pistettä Taitotalolle. Olisimme ehkä siirtäneet koulutusta, ellei Taitotalolta olisi tullut niin selkeitä ehdotuksia sen muovaukseen ja verkkoon siirtämiseen. Yllättävän hyvin ja pitkälti  Taitotalon ansiosta saatiin koulutus joustavasti muutettua nykytilan mukaisiin tarpeisiin ja palvelemaan uutta kokonaisuutta.

Koulutus tukee muutosta ja jaksamista

Koulutus on toiminut tehtävässään hyvin ja tukenut muutosta.

– Etenkin koulutuksen toinen vaihe on syventänyt osaamista. Ihmiset ymmärtävät muutostarpeita ja muutoksen välttämättömyyttä entistä paremmin. Tämä auttaa henkilöstöä myös ennakoivasti ja parantaa valmiuksia vastaanottaa tulevia muutoksia, joita on aina edessä, Savila kertoo.

Samalla koulutus tukee henkilöstön jaksamista monipuolisesti. Savilan mielestä kokemus osaamisesta ja asioiden oikein tekemisestä poistaa kuluttavaa epävarmuutta. Se on myös poikkeus arkeen, mikä jo sinänsä virkistää. Myös vuorovaikutus toisten kanssa on kehittävää.

– Tiimiläisten ja kollegojen kautta ihmiset saavat ammennettua itselleen uusia hyviä ajatuksia ja voimaantuvat. Yhteisöllä ja vapaamuotoisella keskustelulla on lisäksi suuri merkitys etenkin näin korona-aikana.

Henkilöitä avokonttorissa töissä
Visma Financial Solutionsin asiakaspalveluhenkilökuntaa työn touhussa. 

Osaamisen syventäminen kehittää kasvua

Savila uskoo, että henkilöstön osaamisen ja muutoskyvykkyyden kehittäminen hyödyttää myös yrityksen kasvua.

– Ihmisten kyky nähdä asioita aiempaa laajemmassa kontekstissa sekä prioriosoida ja luoda entistä selkeämpiä tavoitteita kasvaa. Tämä kehittää myös kykyä ottaa vastaan haastavia työtehtäviä ja tehdä päätöksiä, mikä tukee yrityksen liiketoimintaa.

Savila suosittaa Taitotaloa ja TäsmäKoulutuksia myös muille yrityksille, joilla on koulutustarpeita.

– Suosittelen todella, että ihmiset miettisivät, minkälaisia koulutuksia tällä viitekehyksellä voisi rakentaa ja miten sitä voisi hyödyntää yrityksessä.

Teksti: Virpi Peura
Kuvat: Visma Financial Solutions Oy