”Selkeä osaamisen johtamisen prosessi säästää rahaa” - aina ihminen ensin ja työntekijä sitten Taitocase

Kun Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy eli HY247 halusi kehittää osaamisen johtamista, vieläpä maailmanluokan yliopiston tahtiin, laittoivat Taitotalon asiantuntijat likoon osaamisensa.

21.9.2022

Kuvassa Taitotalon asiakkuuspäällikkö Kati Jussila, HY247:n henkilöstön kehittämispäällikkö Tia-Sabrina Lyytinen ja Taitotalon koulutusasiantuntija Jouni Simonen seisovat käytävällä kameraa päin

Taitotalo toteutti HY247:lle osaamisluotsin ja osaamisen johtamisen prosessipajan. Nykyään Taitotalo tukee HY247:aa läpikattavasti ennakoivassa henkilöstötyössä ja osaamisen johtamisen prosessin kuvaamisessa sekä toteuttamisessa.

HY247 pitää yliopiston rattaat pyörimässä. Yhtiön tehtävä on huolehtia, että yliopiston kiinteistöissä käytetään nykyaikaista tekniikkaa ja varmistaa, että historiallisten kiinteistöjen arvo säilyy myös tuleville sukupolville. HY247 huolehtii siitä, että huipputason opiskelijoilla ja työntekijöillä on terveelliset ja turvalliset puitteet toteuttaa omaa työtään. Taitotalon ydintoimintaa on kouluttaa yritysten henkilöstöä. Se, että kumppanuus- tai yritysasiakas tilaa Taitotalosta koulutuksen tai laittaa henkilökuntansa koulutukseen, on Taitotalolle arkea. Sen sijaan, kun organisaatio haluaa johtaa osaamista syvällisesti ja laadukkaasti, kuten HY247, koulutusyhteistyöllä tehdään ihmeitä.

– Jatkuva oppiminen on osa HY247:n strategiaa, sen toteuttamiseksi kehitämme henkilöstömme osaamista ja panostamme tiedolla johtamiseen, sanoo HY247:ssa henkilöstön kehittämispäällikkönä työskentelevä Tia-Sabrina Lyytinen.

Koulutusyhteistyön keskittäminen kannattaa

Koulutuskumppanuudessa Taitotalon kanssa erityisen hienoa on Lyytisen mukaan se, että kumppanuuden myötä yhtiön strategisten tavoitteiden toteutumisen tukena työskentelevät Taitotalon osaamisen johtamisen ammattilaiset.

– Kun solmimme koulutuskumppanuuden Taitotalon kanssa, teimme vielä yhteistyötä muidenkin oppilaitosten kanssa. Pikkuhiljaa keskitimme kaikki siivouksen, aulapalvelun ja huollon koulutukset Taitotaloon, Lyytinen kertoo.

Taitotalon asiakkuuspäällikön aktiivisuudella on koulutuskumppanuudessa iso rooli. Asiakkuuspäällikkö selvittää vastaukset HY247:n koulutustarpeisiin oikea-aikaisesti ja pitää tiiviisti yhteyttä. Lisäksi Lyytinen ja asiakkuuspäällikkö tapaavat vähintään kerran kuussa.

– Kattavan koulutustarjonnan takia yhteistyö Taitotalon kanssa jatkuu ja etenee luontevasti, Lyytinen sanoo.

”Havainnoimalla pieniä asioita, teemme suuria”

HY247:ssa on yli 300 työntekijää. Se on vahvasti kehittyvä ja isosti työntekijäkokemukseen panostava yhtiö. HY247:n henkilöstön kehittämispäällikkönä työskentelevä Lyytinen tituleeraa itseään ensisijaisesti hyvinvointi- ja työkykyihmiseksi. HR-työstä hänellä on reilu kahdenkymmenen vuoden kokemus. Työyhteisössään Lyytinen arvostaa työntekijöiden hyvinvointiin sitoutunutta johtoa. HY247:n johtoa hän kuvaa vertaansa vailla olevaksi hienoksi helmeksi.

– Meillä jokainen yksilö nähdään kehittyvänä ja älykkyys joustavana, Lyytinen sanoo.

HY247:n sisäiset uratarinat ovat Lyytiselle osa henkilöstön normaalia kehitystä.

– Esimerkiksi aulapalveluista on siirtynyt henkilö av-puolelle ja vahtimestari eteni riskienhallinta-asiantuntijaksi, Lyytinen sanoo.

Henkilöstön kehittämispäällikön rooliin kuuluu Lyytisen mielestä se, että on koko ajan korvat höröllään. Se tarkoittaa sitä, että uusia asioita ei luoda, vaan toiminta perustuu jatkuvan kehittymisen ja avoimen keskustelun ideologiaan.

– Havainnoimalla pieniä asioita, teemme suuria, Lyytinen sanoo.

Työntekijöiden hyvinvointiin ja urakehitykseen sitoutunut johto on kilpailuetu

HY247:ssa työskentelee erilaisissa siivoustehtävissä 120 ihmistä. Lyytinen kertoo, ettei siivous- ja kiinteistöhoitoaloille rekrytointi ole helppoa. Aloilla työskentelee paljon ei suomea äidinkielenään puhuvia. Se, että yrityksen johto sitoutuu edistämään työntekijöiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja urakehitystä on HY247:n kilpailuetu. HY247 kehittää toimintaansa siten, että tulevaisuudessa se voisi tarjota myös osatyökykyisille työskentelymahdollisuuksia. Lyytinen ajattelee, että se olisi osa vastuullista toimintaa, johon HY247 strategiassaan sitoutuu.

– Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden eteen, liittyipä vastuu sitten ympäristöön, talouteen tai sosiaaliseen vastuuseen, on tehtävä paljon työtä, Lyytinen sanoo.

Nykyään vastuullisuus ei Lyytisen mukaan tarkoita pelkästään esimerkiksi sitä, että siivousaineet ovat ympäristöystävällisiä, vaan vastuullisuus on myös työhyvinvointia, taloutta ja ylipäätään liittyy esimerkiksi vallitsevan maailmantilanteen huomioimiseen, vaikkapa energian hinnan nousemista ei voi vastuullisuusajattelussa jättää huomioimatta.

Siivoojat arvioivat työn merkittävyyden tärkeäksi

Mietittäessä siivous- ja kiinteistöhuoltoalan veto- ja pitovoimaa Lyytinen korostaa, että henkilöstökyselyssä HY247:n siivoojat arvioivat työn merkittävyyden tärkeäksi osaksi työtä.

– Kumppanuus Taitotalon kanssa mahdollistaa henkilöstön lisäkouluttamisen matalalla kynnyksellä, Lyytinen sanoo.

Koulutuskumppanuutta Lyytinen kuvaa superhedelmälliseksi. Sen avulla luotiin osaamisen johtamisen prosessi. Se, että osaamisen johtamisen prosessiin liittyviä työpajoja veti Taitotalon koulutusasiantuntija, oli Lyytisen mielestä hyvä.

– Ulkopuolinen vetäjä mahdollisti osallistujille neutraalin sisäisen position, ja tonttiriidoilta vältyttiin. Lisäksi saimme kuunnella asiantuntijaa, jolla on kokemusta ja dataa vastaavista projekteista, Lyytinen sanoo.

Lyytinen iloitsee, että hänen työnkuvaansa kuuluu sekä kokonaisvaltainen työhyvinvoinnin rakentaminen koko yhteisölle että räätälöityjen urapolkujen luominen yksilöille. Vaikka viime kädessä jokaisella työntekijällä on Lyytisen mielestä vastuu omasta osaamisestaan ja kehittymisestään, ei siinä, että joku auttaa polulla pysymisessä ole mitään pahaa.

Auttajan sielun omaava Lyytinen vinkkaa koulutusyhteistyötä suunnitteleville organisaatioille, että kumppanuuteen kannattaa osallistaa yrityksen johto saman tien. Taitotalon kumppanuusmalli on Lyytisen mukaan hyvä.

– Ohjaustyöryhmä on antoisa, ja lisäksi malliin kuuluu myös vaikuttavuuden arviointi, Lyytinen sanoo.

Kuvassa Tia-Sabrina Lyytinen
Tia-Sabrina Lyytinen työskentelee HY247:ssa henkilöstön kehittämispäällikkönä.

Koulutus motivoi ja sitouttaa henkilökuntaa

HY247:n kaikki esihenkilöt aloittivat Taitotalossa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon tai lähiesimiestyön ammattitutkinnon opiskelun. Alkuun esihenkilöiden oli vaikea sitoutua opiskeluun, mutta tutkintojen valmistuttua esihenkilöiden työskentelyssä on nähtävissä valtava kehityskaari.

– Koulutukset ja työpajat saivat henkilökunnaltamme valtavan hyviä arvioita, sanoo Lyytinen ja lisää, että jos organisaatiossa ei ole päätoimista ihmistä koordinoimassa osaamisen johtamista, koulutuskumppanuus Taitotalon kanssa on loistava ratkaisu.

– Olen saanut vipuvoimaa ja sparrailuapua. Se, että joku ulkopuolinen kutittelee ja sytyttää lamppuja, mahdollistaa sen, että löydämme organisaationa oman tapamme johtaa osaamista, sanoo Lyytinen ja korostaa, että Taitotalon ja HY247:n kumppanuuden taustalla on pitkä yhteistyö ja luottamus.

Pääosassa osaaminen ja osaamisen johtaminen

Kati Jussila työskentelee Taitotalossa asiakkuuspäällikkönä. Hän kuvaa HY247:aa aktiiviseksi ja jatkuvasti kehittyväksi organisaatioksi.

– Kiinteistötoimiala kehittyy nopeasti. HY247 toimii yliopiston toimitiloissa, joten sen on oltava alansa huipulla, Jussila sanoo.

HY247:n tehdessä strategisia valintoja osaaminen ja osaamisen johtaminen nousivat nopeasti pääteemoiksi. Taitotalo suunnitteli ja toteutti HY247:lle kaksi osaamisluotsia. Ensimmäinen oli suunnattu johdolle ja keskijohdolle. Sen sisältö liittyi osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen sekä esihenkilö- ja HR-työhön. Toinen osaamisluotsi suunniteltiin suorittavasta substanssinäkökulmasta. Se sisälsi muun muassa siivousta, esitysteknologiaa sekä sähkö- ja audiovisuaalisia asioita.

Jussila kertoo, että osaamisluotseilla tuotettiin HY247:lle tietoa siitä, missä on osaamisen kehittämisen kärjet ja missä taas puutteet. Osaamisluotsin perusidea on Jussilan mukaan se, että kehitetään asioita, jotka ovat tärkeitä tulevaisuudessa ja asioita, jotka eivät ole jäämässä pois. Osaamisluotsilla on mahdollista tunnistaa esimerkiksi se, että nykyisillä työtehtävillä tulevaisuudessa jää henkilöitä ilman työtehtäviä.

– Osaamisluotsin avulla työnantaja tunnistaa asioita, joita on välttämätöntä ja tärkeää osata ja myös asioita, joita on hyvä ja kiva osata, Jussila sanoo.

Työn muuttuessa osaamisvaateita on yhdistettävä

HY247:aa Jussila pitää mielenkiintoisena asiakkaana. Kiinteistöalalla toimintaympäristö muuttuu nopeasti, ja HY247:n on toimittava koko ajan laadukkaasti ja yhtiön arvojen sekä strategian mukaisesti. Jussila ajattelee, että ajantasainen toiminta ja huipputoimijana pysyminen edellyttää osaamisvaateiden yhdistämistä ja että siinä Taitotalon rooli voi osaamisen johtamisen tukijana olla keskeinen. Yhteistyötä Lyytisen kanssa Jussila kiittää hedelmälliseksi.

–  Yhteistyötä tehdään kumppanien kesken monella eri tasolla aina ylimmästä johdosta pieniin työntekijätason hankkeisiin. Kun tuntee toisen kehitykselliset tavoitteet, on hienoa löytää ratkaisuja haastavampiinkin asioihin, Jussila sanoo.

Kuvassa Taitotalon asiakkuuspäällikkö Kati Jussila, HY247:n henkilöstön kehittämispäällikkö Tia-Sabrina Lyytinen ja Taitotalon koulutusasiantuntija Jouni Simonen seisovat käytävällä kameraa päin
Kuvassa on vasemmalta lähtien Jouni Simonen, Tia-Sabrina Lyytinen ja Kati Jussila. Heidän mielestään HY247:n ja Taitotalon kumppanuus on kaksisuuntaista.

Hyvä osaamisen johtaminen on tulevaisuuslähtöistä

Jouni Simonen työskentelee Taitotalossa koulutusasiantuntijana. Simonen tukee asiakkaiden muutos- ja prosessijohtamista sekä osaamisen johtamista konsultoiden yritysten johtoa sekä esihenkilöitä. Hänen mielestään keskeistä HY247-yhteistyössä on ollut se, että yritys on halunnut ja ymmärtänyt johtaa osaamista tulevaisuuslähtöisesti. Simosen mukaan kokonaisvaltaisen kumppanuuden mahdollistaa se, että dialogi HY247:n kanssa on aitoa vuoropuhelua organisaation eri tasoilla.

– Jos asiakas kantaa vastuuta kumppanuudesta, myyjän ja ostajan roolijaot liikkuvan vapaan keskustelun ja aidon kiinnostuksen ilmapiirin kentissä. Tällöin kumppanuus on oikeasti kaksisuuntaista, Simonen sanoo.

Case-HY247 on Simosen mielestä hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun osaamisen johtaminen on lisätty yrityksen strategiaan. Se muokkautuu koko organisaation yhteiseksi näkökulmaksi. Konkreettisesti se muuttuu koulutuksiksi ja valmennuksiksi, ja se näkyy onnistumisena esimerkiksi rekrytoinneissa.

– Kun eri osaamiset on kartoitettu, syntyy lähes poikkeuksetta erilaisia synergiaetuja, Simonen sanoo.

Osaamisen johtaminen osaksi strategiatyötä

Simonen ajattelee, että jos osaamisen johtamiseen suhtaudutaan kertaluontoisena ponnistuksena, tulos voi olla hetken käyttökelpoinen, mutta vanhenee samaa vauhtia, kun pidemmän aikajänteen tavoitteet kehittyvät edelleen tai muuttuvat muuten. Parhaimmillaan koulutuskumppanuus johtaa siihen, että tarvittavista koulutuksista muodostuu tarjotin, josta asiakkaan henkilöstö valitsee koulutuksia tarpeidensa mukaan. Osa prosessia on Simosen mukaan koulutusvalikoiman hallinta ja seuranta. Näin yrityksen johto ja esihenkilöt tietävät, mihin koulutuksiin henkilöstö osallistuu ja paljonko ne maksavat.

– Selkeä osaamisen johtamisen prosessi säästää rahaa. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin, vitsailee prosesseihin väkevästi luottava Simonen ja kertoo oppineensa HY247-yhteistyöstä sen, että byrokratia joustaa aina, jos tahtoa on riittävästi.

– Arvostan Lyytisen tapaa ajatella aina ensin ihmistä ja sitten työntekijää, Simonen sanoo ja jatkaa, että odottaa jo innolla seuraavaa tapaamistaan HY247:n esihenkilöiden kanssa.

Lue lisää Taitotalon palveluista yritykselle täältä.