Hakusanana LVI eli sananen LVI-alan yrityksen some-näkyvyydestä Uutinen

Todennäköisesti lähes sata prosenttia asiakkaistasi on Facebookissa, vajaa puolet Instagramissa, jokunen Twitterissäkin. Hakusanoilla LVI tai putkimies löytyy kuitenkin vain kourallinen alan yrittäjien Facebook-sivuja. Mistä ero johtuu?

10.2.2021

Hakusanana LVI eli sananen LVI-alan yrityksen some-näkyvyydestä

Syitä tähän voi olla monia. – Kun töitä riittää, ei markkinoinnille koeta tarvetta tai sitä ei kerta kaikkiaan muisteta tehdä. Luotetaan myös vanhaan tapaan mainostaa omaa työtä, eli ostetaan mainostilaa lehdestä, hämeenlinnalainen LVI-asentaja ja talotekniikan kouluttaja Lassi Heiskanen sanoo. 

Toimiessaan vielä yrittäjänä Lassi Heiskanen postasi aktiivisesti yrityksensä Facebook-sivuilla. Nyt yritys ei ole enää aktiivinen Lassin kouluttajan työn myötä ja sivu on jo poistettu. Aikoinaan hän aloitti julkaisemalla kerran viikossa, pieni pilke silmä kulmassa. Huumori herätti tykkäyksiä ja sitä kautta tuli näkyvyyttä, maksutta. Seurasi puujalkavitsejä, kilpailuja ja keskustelua. – Otin kuvia työmaalta. Hyvän kuvan ottaminen on helppoa, meillä on tänä päivänä jokaisella omassa taskussa hyvä kamera. Ja jos ei ole, mene ostamaan – saat sen verovähennyksiin, kannustaa Lassi.  

Itse hän kertoo ottavansa yleensä parikymmentä kuvaa, joista valitsee parhaan. – Tykkään myös lyhyistä videoista, ihmiset eivät lue pitkiä tekstejä. Suosin lyhyttä videota ja lyhyttä tekstiä, Lassi jatkaa. 

Löydä oma juttusi 

Heiskanen kannustaa yrittäjiä pysymään asiakkaiden silmissä ja mielessä.  – Putkialakin on palveluammatti, joten täytyy olla valmis näkymään, hän napauttaa. Työ kantaa hedelmää pitkällä tähtäimellä, Lassi sanoo. 

– Tämän päivän mainos ei ole heti huomisen työ. Markkinoinnin täytyy olla pitkäjänteistä ja sosiaalinen media on sellainen nykyaikainen puskaradio, joten siihen kannattaa panostaa. Kaikkea voi opettaa ja opetella, mutta tärkeintä on keksiä se oma, itselle luonteva ja persoonallinen tyyli, jolla erottuu muista, Lassi täsmentää. 

Työmaan ja sosiaalisen median persoonat eivät saa olla kuitenkaan ristiriidassa keskenään – Et voi mainostaa sellaista, joka et ole, Lassi neuvoo. Hän varoittaa myös somen huonoista puolista. – Työminä ei saa provosoitua ikävistä kommenteista, jätä mieluummin vastaamatta täysin. 

Somepostailu kannattaa pitää vaikka hauskana taukona työstä. – Näkyvyys tulee siinä silloin kaupan päälle, vinkkaa Lassi lopuksi. 

Asentajalta asentajalle 

Suomen LVI-liitto ja Taitotalo tuottavat yhteistyössä LVI-yrittäjän digipajan, kouluttajana toimii Lassi Heiskanen. Kahden illan aikana aloitetaan ihan perusteista, puhutaan asentajalta asentajalle. – Lähdetään siitä, että perustetaan tili tai viilataan jo sitä olemassa olevaa, kertoo Heiskanen ja toivottaa kaikki tervetulleiksi digipajaan. 

Tutustu koulutukseen SuLVI: Digipaja LVI-pienyrittäjille

Teksti: Anne Valkama, Suomen LVI-liitto