Miten kehitämme toimittajayhteistyötä kertaostoista kohti strategista yhteistyötä? Mitä tietoa tarvitaan kehittämiseen? Miten ja mistä tietoa saadaan ja miten se tulisi analysoida? Miten hankintojen onnistumista ja tehokkuutta voidaan mitata? Mitkä ovat käytännön toimet hankintojen kehittämiseksi? Näihin kysymyksiin etsitään ja löydetään vastauksia Taitotalon hankintakoulutusten osiossa: Hankinnan seuranta ja kehittäminen.
Kenelle koulutus sopii?
Koulutus on suunnattu pk-yritysten hankintatoimintaa suunnitteleville, toteuttaville ja kehittäville, jotka haluavat kehittää käytännön hankintatoimen osaamista ja kokonaisuuden hallintaa ja yhteistä ymmärrystä. Koulutus sopii myös hankinnan tehtäviin siirtyville, osana perehdytystä ja tukena työssä oppimisessa.
- Toimittajayhteistyön kehittäminen
- Kertaostoista kohti yhteistyötä ja kumppanuutta
- Arkipäivän rutiinit, joilla huolehdimme aktiivisesta toimittajayhteistyön kehittämisestä.
- Hankintojen mittaaminen ja raportointi
- Hankintojen kehittäminen
Koulutuksen kesto on 2 x 4 h etäkoulutuksena tai lähikoulutuksena Taitotalon tai asiakkaan tiloissa.
Etäkoulutus toteutetaan Teamsissä hyödyntäen yhteiskehittämiseen soveltuvaa helppokäyttöistä alustaa.
Toteutuksessa huomioidaan aina kohdeorganisaation toimiala ja osallistujien aikaisempi kokemus ja osaaminen.
Koulutuksessa rakennetaan yhteistä ymmärrystä hankinnan seurannasta ja kehittämisestä. Keskeisessä roolissa ymmärryksen lisäämisessä ja oppimisessa ovat käytännön esimerkit, yhteiset keskustelut ja yhdessä tekeminen.
Koulutuksessa hyödynnetään erilaisia työkaluja ja malleja, kuten mittaamisen ja analysoinnin malleja ja tapoja, ideointimenetelmiä, yhteiskehittämisen menetelmiä.
Koulutuskertojen aikataulu
1. Kerta (4h)
- Alustus aiheeseen hankinnan valmistelu, koulutuskokonaisuuden tavoitteet ja toteutus, käsiteltävän aiheen merkitys hankintojen kokonaisuudessa. (n.15 min)
- Hankintojen mittaaminen, raportointi (Teoriaa ja käytännön esimerkkejä, parhaiden käytäntöjen tunnistamista, keskustelua, omaan tarpeeseen sopivimpien mittaustapojen ja raportointimallien, työkalujen ja analysointimenetelmien tunnistaminen) 105 min
- Tauko (n.15 min)
- Aiheen jatkojalostamista, työkalujen ja mallien viemistä käytännön tasolle pienryhmätyöskentelynä erilaisia yhteiskehittämiseen soveltuvia menetelmiä ja työkaluja hyödyntäen + tulosten purku, kokemuksien ja oivallusten jakaminen (n. 85 min)
- Yhteenveto ja katsaus seuraavan kerran sisältöön (n. 20 min)
2. Kerta (4h)
- Katsaus ja kertaus edellisen kerran sisältöön, edellisestä kerrasta esille nousseiden kysymysten käsittely, koulutuskerran tavoitteet ja toteutus (n. 15 min)
- Hankintojen kehittäminen (Teoriaa ja käytännön esimerkkejä, kehittämiseen soveltuvien parhaiden käytäntöjen ja työkalujen tunnistamista) n. 105 min
- Tauko (n.15 min)
- Työkalujen ja mallien viemistä käytännön tasolle pienryhmätyöskentelynä erilaisia yhteiskehittämiseen soveltuvia menetelmiä ja työkaluja hyödyntäen + tulosten purku, kokemuksien ja oivallusten jakaminen (n. 85 min)
- Yhteenveto (n. 20 min)