Henkilöstön osaamisen kehittäminen pelillistämällä

peligraafikko tietokoneella
Tietoturva- ja tietosuojaosaaminen ovat tärkeitä työyhteisötaitoja Taitotalossa. Toteutimme syksyllä 2021 tietoturvaosaamiseen liittyvän pelin ja jatkoimme pelillistämisen hyödyntämistä myös tietosuoja-aiheen parissa keväällä 2022.

Pelit ovat erinomainen tapa henkilöstön osaamisen kehittämiseen innostavasti ja kustannustehokkaasti. Pelien käyttö oppimisen tukena eroaa monista muista tavoista siten, että se tekee oppijasta aktiivisemman toimijan. Peli palkitsee pelaajaa oppimisen eri vaiheissa, ja visuaalinen tarina ruokkii kiinnostusta aihetta kohtaan. Myös positiivisesti toteutettu ja viestitty kilpailuasetelma tukevat sitä, että oppija suorittaa tehtävät huolellisesti.

Lähes koko henkilöstö suoritti tietosuojapelin keväällä 2022 ja saimme siitä erinomaista palautetta. Pelistä muokattiin tämän jälkeen perehdytykseen soveltuva versio, joka liitettiin osaksi Taitotalon perehdytystä uusille työntekijöille.

Pelillistämiskoulutusten tuotteistaminen

Osaamisen kehittäminen pelillisyyden keinoin on Taitotalossa toiminut niin hyvin, että olemme tuotteistaneet pelillisyyskoulutuksia myös asiakkaillemme. Ensimmäinen pelillistäjä-pilottikoulutus päättyi maaliskuussa 2022.

Pilotista saatujen kokemusten pohjalta tarjoamme muutamia pelillisyyteen ja pelipedagogiikkaan liittyviä koulutuksia asiakkaillemme sekä lyhytkoulutuksina että tutkintotavoitteisena. Koulutukset toteuttaa Taitotalon ICT ja media -ryhmä.