Kirjanpidon perusteet -verkkokurssi Kurssi

hymyilevä taloushallinnon mies

Suoritettuasi kirjanpidon perusteet -verkkokurssin ymmärrät kirjanpidon merkityksen yrityksen taloushallinnossa, perustermit sekä kirjaustekniikan arvonlisäverottomien ja arvonlisäverollisten kirjausten osalta. Kurssi soveltuu niille, jotka haluavat oppia kirjanpidon perusasioita ja ymmärtämään tuloslaskelman ja taseen sisältöä.

Koulutuksen sisältö

Suoritettuasi kurssin ymmärrät kirjanpidon merkityksen yrityksen taloushallinnossa, perustermit sekä kirjaustekniikan arvonlisäverottomien ja arvonlisäverollisten kirjausten osalta. Opit ymmärtämään tiliryhmät sekä tuloslaskelman ja taseen sisällöt. Ymmärrät arvonlisäverojärjestelmän sekä arvonlisäveron kirjanpidossa. Tutustut kirjanpito-ohjelman hyödyntämiseen kirjanpidon tekemisessä sekä saat käsityksen kirjanpidossa tuotettavista raporteista.

Kurssi toteutetaan verkkototeutuksena 4 viikon aikana itseopiskelumateriaalien avulla. Kurssin teoriaosuus kestää noin 1,5 tuntia. Kurssi sisältää lisäksi runsaasti harjoitustehtäviä sekä ratkaisut niihin. Kurssin voi tehdä kerralla tai useammassa osassa. Kurssin voi myös käydä halutessaan läpi useampaan kertaan. Kurssilta saa halutessaan osallistumistodistuksen.

Ohjelmassa

  • Kirjanpidon tehtävät
  • Kirjanpidon säätely
  • Kirjanpitovelvollisuus
  • Peruskäsitteet
  • Haastatteluita tilitoimistossa
  • Tiliryhmät ja kirjaussäännöt
  • Tuloslaskelman ja taseen sisältö
  • Arvonlisäverojärjestelmä ja alv kirjanpidossa
  • Tositteet
  • Kirjanpito-ohjelman hyödyntäminen
  • Kirjanpidon raportit

 

 

Kenelle koulutus sopii?

Kurssi soveltuu niille, jotka haluavat oppia kirjanpidon perusasioita ja ymmärtämään tuloslaskelman ja taseen sisältöä. Kurssi sopii osaksi myös muita opintoja. Kurssi soveltuu esimerkiksi taloushallinnon työtehtäviin aikoville sekä yrittäjille. Kurssi ei vaadi aikaisempaa osaamista kirjanpidosta.

Inspiroidu

Opiskelijatarina
Asikaisen työskentelee Lassila&Tikanojan jätteidenkäsittelylaitoksella Keravalla. Hänen pääasiallinen tehtävänsä on kunnossapidon valvonta. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi ennakkohuoltojen suunnittelua sekä varaosien kilpailutusta ja tilauksia. Jos kentällä tarvitaan väkeä, käy Asikainen edelleen tekemässä myös käytännön kunnossapitotöitä. 
Opiskelijatarina
Anne Ollila on poronhoitaja, porotilan emäntä ja porojen kouluttaja, joka tekee päivätyötään porotalouden kattojärjestössä Rovaniemellä. Hänellä on useampia tutkintoja ja monenlaista työkokemusta, muun muassa tutkimustöistä yliopistolta.– Kaikkea tekemistäni yhdistää poro. Poro on minulle sama, kuin elämä, Anne sanoo.
Blogi
Ensiapukouluttajien on tärkeää pystyä syventämään osaamistaan, vaikka emme olekaan enää aktiivisesti hoitotyössä kentällä. Siksi ylläpidämme tietojamme muulla tavalla. Käytämme hyödyksi yhteisiä kokoontumisia osaamisen jakamisessa. Kouluttajan työ on luokkatilassa hyvin yksinäistä ammatillisessa mielessä – toki luokka on täynnä innokkaita oppijoita.
Blogi Kimmo Auvinen
Uutinen
Toimitusjohtaja Leena Munter esitteli Taitotalon toimintaa. Taitotalon aiemmin saama opetus- ja kulttuuriministeriön vuoden 2023 ammatillisen koulutuksen laatupalkinto sai positiivista palautetta osallistujilta. Taitotalon koulutuspainotus huoltovarmuusaloille koettiin vahvasti positiivisena asiana.
SDP:n kansanedustajat Tuula Väätäinen ja Saku Nikkanen, Taitotalon toimitusjohtaja Leena Munter ja rehtori Jarkko Paananen.
Blogi
Resurssit suomen kielen opetukseen ammatillisessa koulutuksessa ovat rajalliset, eikä kielen opetusta tunnu olevan koskaan tarpeeksi. Kun hoiva-avustajaopiskelija tulee kysymään suomen kielen opettajalta, mistä voisi opiskella lisää hoiva-alan suomen kieltä, ei ainakaan meillä ole ollut valmista vastausta.
Blogi Maria Valkama ja Bea Wilén
Blogi
Haetaan uutta suuntaa yrityksen kulttuuriin, syvempää asiakaskeskeisyyttä, ketterämpää innovointia, vahvempaa vastuullisuutta jne. Toisaalta pyritään hienosäätämään ja järkevöittämään olemassa olevia toimintatapoja ja prosesseja.
Mikko Gerdt
Blogi
Jäin pohtimaan asiaa erään omassa työssäni tapahtuneen tilanteen jälkeen. Mistä opimmekaan eniten – onnistumisesta vai epäonnistumisista? Absoluuttisen oikeaa vastausta ei varmasti ole. Rohkenen väittää, että rakentavasti esille tuodut mokat, ja niistä oppiminen, vievät työyhteisöjä valtavasti eteenpäin. Pitäisikö meidän juhlia myös kuukauden mokaa?
Blogi Kimmo Auvinen
Blogi
Työnopastaminen vaatii kuitenkin työn substanssiosaamisen lisäksi muun muassa ihmisten erilaisuuden tunnistamista, vuorovaikutusosaamista ja palautteen antamisen taitoa.Kun kysyn koulutustilaisuuksissa ihmisiltä, mitä he muistavat ensimmäisestä työpäivästä, saan usein seuraavanlaisia vastauksia.
Blogi Kari TIllanen
Blogi
Tarve opintokokonaisuudelle nousi esiin, kun haastattelimme Taitotalon esihenkilötutkinnon suorittaneita. Johtamisen TaitoLABin tapaamisten aiheet on suunniteltu kattamaan kirjon ajankohtaisia ja merkityksellisiä aiheita, jotka ovat olennaisia esihenkilötehtävissä toimiville ja johtamistyötä harjoittaville ammattilaisille.
Blogi Kai Tolvanen
Taitocase
Henkilöstön kouluttaminen tekee henkilöstöstä kyvykkäämpää. Suunnitelmallinen osaamisen kehittäminen on kilpailuetu muuttuvassa kaupan alan toimintaympäristössä.
HalpaHalli
Lue lisää artikkeleita