Työnopastus ja perehdyttäminen Kurssi

Miehet kansiot kädessä varastossa

Koulutuspäivän aikana opit ymmärtämään työnopastuksen merkityksen yrityksen tuottavalle toiminnalle, työturvallisuudelle sekä työhyvinvoinnille. Saat käytännön työkaluja onnistuneeseen työnopastustukseen ja työhön perehdytykseen, kun muun muassa opit ottamaan huomioon ihmisten erilaisuuden oppijoina.

Koulutuksen sisältö

Valmennuksen tavoitteena on luoda käytännönläheisesti hyvä ymmärrys perehdyttämisen ja työnopastuksen ​tärkeydestä sekä merkityksestä eri osapuolten kannalta. Tavoitteena on myös saada uusia opastamisen käytänteitä sekä ymmärtää ihmisten erilaisuus oppimisessa ja vuorovaikutuksessa.

Koulutuksessa osallistujat hahmottavat erilaiset tavat oppia ja omaksua asioita, jonka myötä he osaavat viedä niitä käytäntöön omassa opastustyössään.

Osallistujat saavat mallin opastussuunnitelman tekemiseen tai olemassa olevan opastusmallin kehittämiseen.

Kesätyöntekijöiden onnistunut perehdytys on tärkeä keino opastaa nuoria työelämään.

Toteutus

Valmennukset toteutetaan Teams- tai lähivalmennuksena. Valmennus on osallistujia aktivoiva ja sisältää pienryhmätyöskentelyä ja harjoituksia.

Ennakkotehtävä

Opiskelijoille lähetetään ennakkotehtävänä Forms-kysely, jossa kysytään heidän haasteensa perehdyttämisen ja opastuksen suhteen sekä missä he haluavat kehittyä työnopastajana.

Koulutuksen sisältö

  • Työnopastuksen tavoitteet ja hyödyt
  • Miten aikuinen oppii?
  • Ihmisten erilaisuus opastamisessa ja oppimisessa
  • Palautteella ohjaaminen
  • Opitun arviointi, oppimisen varmistaminen
  • Työnopastuksen käytännöt: viiden askeleen malli
  • Turvallisuuden huomioiminen työnopastuksessa
  • Opastuksen suunnittelu ja ajankäyttö

Järjestämme myös räätälöityjä yrityskohtaisia koulutustilaisuuksia.

Kenelle koulutus sopii?

Yrityksen tuotannon työtehtäviin opastaville työntekijöille.

Inspiroidu

Blogi
Fasilitoinnin tarkoituksena on auttaa, helpottaa ja tukea työyhteisön toimintaa erilaisissa muutostilanteissa. Se antaa työyhteisölle ja sen jäsenille suuntaa ja energiaa tekemiseen sekä merkitystä työhön. Fasilitointi ei ole pelkästään ryhmätehtävien teettämistä ja niiden läpikäyntiä.
Mikko Gerdt
Blogi
Minulta kysytään usein, mitä Taitotalon asiakkuuspäällikkö tekee ja millaisella palvelumallilla asiakkuuspäällikkö palvelee asiakkaitaan. Asiakkuuspäällikön tehtävään kuuluu uusasiakashankintaa ja asiakkuuksien hoitamista – tavoitteemme on onnellinen asiakas.
Blogi Nuutti Manninen
Lue lisää artikkeleita