Hyppää pääsisältöön
Klaus Pulli vuoden oppisopimuskouluttaja kansikuva

Taitotalon vuoden oppisopimuskouluttajaksi on valittu Klaus Pulli. Pulli toimii vastuukouluttajana kiinteistöhoidon osaamisalan tutkinnoissa. Hänen vastuullaan ovat puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perus- ja ammattitutkinnot.

– Aloitin kouluttajan urani vuonna 1994 tietokoneavusteisen suunnittelun (CAD) kouluttajana Ammatti-instituutissa, josta tuli myöhemmin Amiedu, Pulli kertoo.

90-luvun laman aikaan Pulli oli vastavalmistunut insinööri, ja hänen opetettavakseen tuli työttömäksi jääneitä vuosien työuran tehneitä insinöörejä ja diplomi-insinöörejä.

– Siinä meikäläinen sitten oli nuorena insinöörinä nöyränä ammattilaisten edessä. Nuo vuodet opettivat suhtautumaan tasa-arvoisesti ihmisyyteen.

Pitkä työura saman työnantajan palveluksessa

Pulli on ollut lähes kolmekymmentä vuotta saman työnantajan palveluksessa. Monivuotista työuraansa yhden palkanmaksajan palveluksessa hän pitää lähes ihmeenä.

– Työtehtäväni ovat muuttuneet muutaman kerran isommin. Ja 2020 AEL:n ja Amiedun yhdistyessä työnantajastani tuli nimeltään Taitotalo.

Vuodesta 2013 Pulli on tehnyt työtä kiinteistöhoitoalalle valmistavien perus- ja ammattitutkintojen oppisopimuskoulutusten parissa. Ala ei ole julkisuuskuvaltaan kovin vetovoimainen, mutta Taitotalossa suoritettavien tutkintojen määrässä kiinteistöhoitoalalle valmistuneiden opiskelijoiden määrä on merkittävä. Koulutusala on kasvanut Taitotalon sisällä kouluttajien ponnistelujen vuoksi. Vuosien työ näkyy alan oppisopimuskoulutusten suurena määränä.

Oppilaitoksen sisällä mutkitteleva urapolku

Vuosituhannen vaiheessa cad-koulutukset alkoivat hiipua. Piirustuslaudoilta siirryttiin tietokoneella ja piirtopöydillä piirtämiseen.

– Siinä kohtaa minua pyydettiin vetämään media-alan koulutuksia. Koulutin vuoteen 2012 media-assistentteja, koulutuksiin sisältyi paljon tietotekniikkaa ja multimediaa.

Tietotekniikka ja digitalisaatio ovat olleet Pullin sydämenasioita koko hänen työuransa ajan.

– 2013 päädyin kiinteistöpalvelualan koulutuksien pariin, kun sinne etsittiin henkilöä, jolla olisi tahtoa ja taitoa kehittää digiasioita.

– Sitten yhtäkkiä tulikin sisäisesti tarvetta kiinteistöhoitoalan ammatti- ja perustutkintojen vastuukouluttajalle. Hyppäsin hommaan ja sillä tiellä olen vieläkin

Opiskelijamäärät ovat isoja ja henkilökohtaistamiset vievät niin paljon aikaa, että digiasioiden edistäminen jäi pitkäksi aikaa hieman taka-alalle.

– Keskityin täysillä opiskelijoiden henkilökohtaistamiseen ja ohjaamiseen. Opiskelijahankinta on niin hektistä ja kokonaisvaltaista, että se vei täysin mennessään.

Työnantajayhteistyö on verkostoitumista

Työpaikkaohjauksen kehittäminen on lähellä Pullin sydäntä. Kollegoiden mukaan Pullin panos työpaikkaohjauksen kehittämiseen ammattialalla on merkittävä. Pulli osallistuu jatkuvasti aktiivisesti tutkinnon suoritusten kehittämiseen. Lisäksi hän kantaa henkilökohtaista vastuuta opiskelijoiden ohjauksesta ja tukemisesta.

– Olen tehnyt vuosia aktiivista työnantajayhteistyötä alan isojen työnantajien kanssa. Entisten opiskelijoideni näkeminen työnjohtajina on paras kiitos tekemästäni työstä.

Vastuukouluttajana Pulli työskentelee asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti. Hän tuntee oppisopimusmaailman ja osallistuu esimerkiksi tutkinnon perusteiden kehittämiseen ja päivittämiseen valtakunnallisella tasolla. Hän on onnistunut tekemään kiinteistöhuoltoalan oppisopimuskoulutuksista puoleensavetäviä. Kollegoiden keskuudessa Pullia pidetään ammattimaisena ja asiallisena kouluttajana.

Opiskelijoiden ohjausta inhimillisyys edellä

Syyt kiinteistöhuoltoalalle päätymiselle eivät ole aina kivaa kuultavaa. Taustalla voi olla esimerkiksi huono koulumenestys, oppimisvaikeuksia, koulukiusaamista tai se, että syystä tai toisesta koulunkäynti ei ole tuntunut kivalta.

– Kouluttajana tehtävänäni on kannustaa ja motivoida. Opiskelijoita ei voi laittaa samaan muottiin, vaan yksilöllinen opiskelijan henkilökohtaisiin tarpeisiin perustuva ohjaus on työni kulmakivi.

Ammatillinen opettaja vaikuttaa yksilöllisellä ohjauksella

Opiskelijoiden ohjaamisessa on Pullin mukaan oltava tarkka ja huolellinen.

– Yleisten viestien ymmärrettävyys ja se, että vaikkapa digitaidotonta opiskelijaa ei voi velvoittaa etsimään tietoa monesta paikasta sisältyvät hyvän ohjauksen eetokseeni.

Opettajuus ei ole Pullillekaan itsestäänselvyys. Hän aloitti pedagogiset opinnot ensimmäisen kerran jo vuosituhannen vaihteessa.

– Silloin elämässä oli paljon kaikkea. Töitä oli paljon ja lapset olivat pieniä. En yksinkertaisesti jaksanut tai pystynyt kirjoittamaan iltoja ja viikonloppuja esseitä.

Kului melkein 20 vuotta. 2018 isännöintialan kouluttajakollega kertoi Pullille hakeneensa pedagogisiin opintoihin. Kollega houkutteli Pullin mukaansa opintoihin.

– Ajattelin, että no kokeillaan.

Pulli muistaa vielä kuin eilisen päivän hetken, jolloin hän istui uudelleen opettajakorkeakoulun esittelypäivässä.  Kouluttajan kysyessä opettajakokemuksesta Pulli vastasi, että yli kaksikymmentä vuotta. Kouluttajan ilme oli tuolloin näkemisen arvoinen. Lopulta Pulli suoritti opinnot ennätysajassa.

Klaus Pulli vuoden oppisopimuskouluttaja kuvituskuva
Klaus Pulli Strömberginkujan LVIA-laboratoriotilassa, kuvassa näkyy webinaarissa tarvittava kalusto.

Korona inspiroi kehittämään verkko-opetusta

Innovatiivisena digikehittäjänä Pulli ei harmittele koronan pakottamana otettua digiloikkaa. Pullin kohdalla se tarkoitti paluuta digiopetuksen kehittämisen pariin.

– Tavallaan ympyrä sulkeutui, oli aikaa ja jopa pakko kehittää digiä.

Taitotalon kiinteistöpalvelualan kouluttajat keräsivät Pullin johdolla listan, millaista välineistöä on hankittava, jotta koulutukset saadaan siirrettyä kokonaan verkkoon.

– Ensin kokeilimme tekniikkaa muutamilla eri tavoilla.

Testailun jälkeen löytyi sabluuna, jolla kiinteistöhoitoalan koulutukset päätettiin viedä verkkoon.

– Päädyimme käyttämään Teamsin live-webinaaria. Se maksimoi kuvan laadun.

Pulli toimii operaattorina, moderaattorina ja kuvaajana. Hän kuvaa sitä mitä kouluttaja tekee. Käytössä on jalustalla oleva videokamera ja GoPro-kamera, jolla pääsee lähelle kuvattavaa kohdetta. Näiden lisäksi opetusta ohjataan tietokoneella, josta saa näytettyä PowerPointin nopeasti.

– Ammattitutkinnon voi suorittaa kokonaan verkossa. Kauimmainen opiskelija taitaa olla Inarista. Korona edisti verkkopedagogiikan hyödyntämistä, ja digiloikka todellakin vauhdittui.

Se, että koulutettavaan asiaan pääsee kiinni kameratekniikan avulla, voi olla monesti jopa parempi kuin työsali- ja labraopetus, jossa kaikki eivät pääse kuitenkaan tekemään kaikkea.

Rakennusaineina hyvä tahto ja yhteyksien luominen

Hyvien kokonaisratkaisujen löytäminen on Pullin vahvuusalue. Hän toimii työssään sillanrakentajana opiskelijoiden, työnantajien ja oppilaitoksen välillä. Pullin laaja ja ajallisesti pitkä ammatillinen osaaminen näkyy käytännössä hänen jokapäiväisessä työssään. Vaatimattomana henkilönä Pulli ei pidä itsestään ääntä, mutta toimijana hän on kollegoidensa mukaan erittäin merkittävä kouluttaja.

– Jos maailma on vapaa, niin jään nykytyöstäni eläkkeelle. Olen ollut koulutusalalla lähes kolmekymmentä vuotta, ja on vaikeaa kuvitella itseään koulutusmaailman ulkopuolelle.

Vaikka Pullin työhistoria kouluttajana on pitkä, hän ei koe jääneensä ammatillisesti paikoillensa.

– Työtehtäväni ovat muuttuneet pari kertaa totaalisesti ja koulutusala on jatkuvasti murroksessa.

Ratkaisevinta ovat mukavat työkaverit

Hakeutuessaan aikanaan opiskelemaan insinööriksi Pulli oli maalaillut itselleen suunnittelijan työnkuvaa. Hän ei voinut kuvitellakaan päätyvänsä kouluttajan ammattiin.

– Vielä nykyäänkin tuntuu hämmentävältä, että olen kouluttaja. Olen luonteeltani harkitsevainen ja pidän ryhmässä tekemisestä.

Pedagogiikan opiskelu on auttanut Pullia suhtautumaan omiin ja muiden luonteenpiirteisiin vahvuudet edellä. Ratkaisevinta ovat Pullin mukaan kuitenkin mukavat työkaverit.

– Ilman kollegoitani en olisi tässä. Olen uskomattoman onnekas, koska olen saanut koko työurani ajan ympärilleni aina hyvän tiimin.

Kysy lisää.

Klaus Pulli
Klaus Pulli
kouluttaja
050 525 3763