Hukan poistaminen on Lean-ajattelun perusta – ja hukkaa on jokainen hävitty tarjous. Lean-myynnillä luodaan reaaliaikainen oppimisprosessi tarjousten voittamisen/häviämisen syistä ja näiden juurisyistä. Lopputuloksena yritys tietää tarkkaan omat vahvuudet/heikkoudet tulevissa tarjouksissa ja pystyy tekemään ennakoivia, korjaavia toimenpiteitä.

Asiakkaan ostoprosessin ja ostokriteerien ymmärtäminen on Lean-myynnin peruskivi
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu huimaa vauhtia. Tämä tuo erityisen haasteen myyntiprosessien suunnittelulle, toteutukselle ja automatisoinnille. Lean-myynti mahdollistaa reaaliaikaisen oppimisen asiakkaan tarpeista ja ostoon vaikuttavista tekijöistä. Näin sekä myynti että muut yrityksen organisaatiot pystyvät reagoimaan markkinoilla tapahtuviin muutoksiin mahdollisimman nopeasti.
Ainoa pysyvä kilpailukyky on oppimisen nopeus. Nykypäivänä ei riitä, että kilpailutilannetta seurataan vuositasolla. Sekä seurannan että etenkin korjaavien toimenpiteiden pitää olla reaaliaikaisia.
Investointi tiedon avulla johtamiseen on investointi tulevaisuuteen!
Olipa kyseessä vihtiläinen yksinyrittäjä tai kansainvälinen suuryritys, Lean-myynti tuo yrityksille uuden tavan myydä.
Lean-myynti tuo ratkaisun kolmeen epäjatkumoon, jotka tapahtuvat rinnakkain.
- Asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu huimaa vauhtia.
- Analytiikkatyökalut kehittyvät kohti keinoälyn hyödyntämistä.
- Lean menetelmiä hyödynnetään tuotanto-/palveluprosessien lisäksi myös myyntiprosessin kehittämiseen.
Kaiken keskiössä on jatkuva oppiminen ja mahdollisimman luotettava juurisyiden analysointi. Kuinka voimme oppia menestyksistä/virheistä aikaisemmissa tarjouksissa ja hyödyntää analysoitua tietoa tarjousten voittoprosentin kasvattamisessa?
Kiteytettynä Lean-myynti vastaa kysymykseen ”Kuinka voitan tarjouksen, joka sisältää <tuote1> ja <tuote3>, kun <kohderyhmä4> asiakkaan liikevaihto on <1m€>, mukana tarjouksessa on tuotteiden lisäksi <palvelu1> ja kilpailemme <kilpailija2> vastaan?”
Lisäksi osallistujien henkilökohtainen datalukutaito paranee ja he osaavat myös soveltaa oppimaansa muihin mittareihin, kuten kannattavuuden parantamiseen. Investointi tiedon avulla johtamiseen on investointi tulevaisuuteen!
AEL:n ja UltraLeanBusiness Oy Ltd:n kahden vuoden koulutuspilotti
AEL ja UltraLeanBusiness Oy Ltd ovat sopineet kahden vuoden koulutuspilotista, jonka aikana järjestetään sekä 1-päiväisiä että 3-päiväisiä Lean-myynnin koulutuksia suomeksi ja englanniksi (Lean-sales).
Katso tästä suomenkieliset koulutukset.
Katso tästä englanninkieliset koulutukset.
Yhteisenä tavoitteena on luoda laajamittainen koulutusohjelma, jossa yhdistyy laaja hyödyntämismahdollisuus suomalaisissa yrityksissä, innovatiivinen sisältö ja AEL:n vahvuudet Suomen johtavana tekniikan alan kouluttajana.
– Lean-ajattelun liittäminen myyntiprosessin kehittämiseen on uutta, ja sen oppiminen ja käyttöönotto yrityksen myyntiprosessissa luo kilpailukykyä. AEL:n missiona on tuottaa osaamisella kilpailukykyä sekä yrityksille että yksilöille, joten halusimme olla sopimassa koulutuspilotista ja tarjota asiakkaillemme mahdollisuutta ylivertaiseen osaamisen kehittämiseen, kommentoi kouluttaja Sari Herrala AEL:stä.
Artikkelin kirjoittaja Antti Leijala on Lean-myynnin kehittäjä ja kouluttaja.
Voit ostaa Antti Leijalan kirjan Ultra Lean Sales tästä.