Hyppää pääsisältöön
Niko Piik, Motonet Kuopio

Varaosamyyjä ja Motomaatti-työntekijä Niko Piik osallistui Taitotalon järjestämään, verkkokoulutuksena toteutettuun Autoalan sähkötyöturvallisuus SFS6002 -koulutukseen.

Motonetin omistava Broman Group ja Taitotalo ovat tehneet koulutusyhteistyötä jo pitkään. Broman Groupin HRD-asiantuntija Tanita Ojansivu kertoo, että kumppanuussopimuksen puitteissa oli kätevää lähteä hakemaan vahvistusta Motomaatti-työntekijöiden sähkötyöturvallisuuden osaamiseen nimenomaan Taitotalosta.
 

Korkeajännitesähkötyöt autoalalla ovat suhteellisen uusi asia

Nikon päivittäisiä työtehtäviä ovat Motonetin Motomaatti-palvelupisteessä tehtävät polttimonvaihdot ja muut pienet asennustyöt sekä huollot. Lisäksi hän hoitaa varaosamyyntiä yksityisasiakkaille, myymälähyllytystä ja myymälätyöskentelyä.

– Ennen tätä koulutusta meillä oli Kuopion Motonetissä vain yksi henkilö, joka oli käynyt sähkötyöturvallisuuskoulutuksen. Jouduimme ohjaamaan paljon sähkö- ja hybridiautoja pienissäkin töissä korjaamon puolelle, koska meillä ei ollut itsellä riittävää osaamista tai valtuuksia tehdä niille mitään, Niko Piik kertoo.

– Minun aiempi kokemukseni sähköautoista oli tosi vähäistä, sillä niiden kanssa ei saa työskennellä ilman koulutusta. Sääntöjen mukaan emme saa vaihtaa edes pyyhkijän sulkia sähkö- tai hybridiautoon. Tätä ennen konepellin alla oleva iso oranssi johto on tarkoittanut, että älä koske, Niko Piik toteaa

– Kun valmistuin kuusi vuotta sitten autonasennuslinjalta, sähköautot olivat vielä aika harvinaisia, eikä niihin liittyviä töitä edes opetettu, Niko Piik kertoo.

Nyt asiat ovat paremmin, sillä Kuopiosta koulutukseen osallistuivat kaikki vakituiset Motomaatti-työntekijät ja lisäksi muutama sellainen henkilö, jotka voivat tauottaa vakituisia.
 

SFS6002 sähkötyöturvallisuusasiat haltuun verkko-opintoina

Autoalan sähkötyöturvallisuus SFS6002 -koulutus toteutettiin verkko-opetuksena usealle eri Motonet-liikkeelle ympäri Suomen. Taitotalo on järjestänyt Motonetille jo useamman verkkokoulutuksen ja pari lähikoulutusta. Yhteensä on koulutettu lähes 250 työntekijää. Niko Piik osallistui ensimmäiseen verkkokoulutukseen.

Niko Piik kertoo, että koulutuksesta jäi hyvä tuntuma. – Tunnen oloni nyt turvalliseksi työskennellessäni hybridi- ja sähköautojen kanssa, hän kertoo.

– Koulutuksen jälkeen on ollut selvää, mitä korjaus- ja huoltotoimenpiteitä saamme tehdä ja missä kohtaan täytyy edelleen ohjata asiakas korjaamolle. Tämän selkiytyminen on ollut tärkeää, sillä sähköauto voi olla hengenvaarallinen niin meille itsellemme kuin asiakkaalle, Niko Piik toteaa.

Tunnen oloni nyt turvalliseksi työskennellessäni hybridi- ja sähköautojen kanssa.


Verkko-opetus mahdollistaa osallistumisen omalta työpaikalta tai kotona

Motonetin työntekijöille pidetään säännöllisesti sisäisiä koulutuksia paikan päällä, joissa käydään läpi uusia ammattiasioita. Verkkokoulutukseen osallistuminen oli Niko Piikille uutta.

– Verkkokoulutuksessa oli hyvää se, että kaikki pystyivät kesken koulutuksen kysymään asioita chatin kautta. Toisten osallistujien esittämä kysymykset toivat koulukseen lisää syvyyttä, kun he kysyivät sellaisia asioita, mitkä itselle eivät siinä vaiheessa juolahtaneet mieleen, Niko Piik kertoo. - Lisäksi koulutukseen oli mukava osallistua, kun ei tarvinnut lähteä mihinkään, hän naurahtaa.

Helppoa osallistumista korostaa myös Tanita Ojansivu. – Meillä on toimipisteitä ympäri Suomea ja kaukaisin on Rovaniemellä. Kouluttautuminen omalta työpisteeltä ilman aikaa vievää matkustelua on kätevä tapa hankkia lisää osaamista, hän sanoo.

Aivan ongelmitta koulutus ei kuitenkaan alkanut. – Meillä oli hieman teknisiä ongelmia liittyä koulutukseen. Me emme työssämme joudu olemaan etäpalavereissa, joten siksi digitaalinen osallistuminen ei ole meille niin rutiinia. Ainoastaan meidän aluepäällikkömme istuu etäpalavereissa, me teemme töitä paikan päällä olevien asiakkaiden kanssa. Onneksi kuitenkin lopulta pääsimme koulutukseen sisään, Niko Piik kertoo.

Koulutuksessa näytettiin luennoijan puheen rinnalla havainnollistavia kuvia, josta pystyi katsomaan asioita käytännössä. - Mielestäni kuvat olivat hyviä ja tukivat puhuttua aihetta, Niko Piik sanoo.

Taitotalon kouluttaja Kai Hikman kertoo, että Motonetille toteutettu verkkokoulutus on ollut onnistunut paketti. – Olemme räätälöineet sisällön Motonetin tarpeisiin sopivaksi, Hikman kertoo. – Lisäksi kun Motonetillä on tarve kouluttaa iso määrä ihmisiä, jotka asuvat ympäri Suomea, sopii verkossa toteutettava koulutus siihen hyvin, Hikman jatkaa.
 

Niko Piik pääsi kuin pääsikin haluamallensa alalle töihin

Niko Piik valmistui kuusi vuotta sitten ammattikoulusta autopuolelta. Hän oli kuitenkin opiskeluaikana mopo-onnettomuudessa ja loukkasi siinä selkänsä. – Lääkäri sanoi minulle, etten koskaan pystyisi tekemään korjaamotyötä. Se lannisti ja masensi. Autot kiinnostivat niin kovasti, että kävin sisulla koulun loppuun, Niko kertoo.

 

Niko Piik konepellin alla

 

Koulun jälkeen Niko ei hakeutunut alan töihin, vaan lähti musiikkilukioon. Se jäi kesken. Samoin kävi ammattikorkeassa aloitetuille rakennustekniikan opinnoille. Kesätöinä hän on kokeillut kaikenmoista: ollut henkilökohtainen avustaja, rakennuksella töissä, kaupalla töissä, isosena rippikoululeirillä ja yövalvojana.

Autopuoli on kutkutellut Niko Piikin mielessä koko ajan, sillä hän on ollut lapsesta asti autojen kanssa tekemisissä. Autokorjaamotyö, jonka lääkäri torppasi, oli ollut Nikon haaveammatti.

Vuonna 2017 aurinko pilkahti pilven takaa. – Hain töihin Motonettiin ja sillä tiellä olen nyt. Tässä työssä pääsen hyvin hyödyntämään osaamistani, mutta minun ei tarvitse tehdä raskaita korjaamotöitä. Tämä on ollut minun pelastukseni. Jos selkä vihoittelee, voin käydä öljypulloja hyllyttämässä, niin siinä hyvin vetreytyy, Niko naurahtaa.
 

Osaaminen on kaiken a ja o

Niko kertoo, että Motomaatilla työskennellessä on äärimmäisen tärkeää, että työntekijällä on hyvä pohjakoulutus ja lisäksi sähkötyöturvallisuustutkinto suoritettuna. – Kun tunnen hyvin auton tekniikkaan liittyvät asiat, pystyn sekä korjaamaan pikkujutut, että opastamaan auton omistajia isompien vikojen kanssa. On mukava kertoa asiakkaalle, miten autoa kannattaa korjata ja millaisia terveisiä heidän kannattaa kertoa vaikkapa pohjatiedoiksi korjaamolle, Niko kertoo. – Osaaminen on parasta asiakaspalvelua, hän lopettaa.

 

Lisätietoa

Autoalan sähkötyöturvallisuus SFS 6002 -koulutus

Kysy lisää.

Kai Hikman
Kai Hikman
kouluttaja
050 553 8353